Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 5 januari over?

Dinsdag 5 januari zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. In dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Actieplan opvang en integratie statushouders 2016

De gemeente Houten heeft net als andere gemeenten de wettelijke taak statushouders te huisvesten.Het aantal statushouders is de afgelopen periode met de grote vluchtelingenstroom toegenomen en zal naar verwachting in 2016 nog meer groeien. In dit actieplan wordt op de punten huisvesting, maatschappelijke begeleiding, onderwijs, participatie, werk en inkomen en communicatie geformuleerd welke acties de gemeente Houten samen met de maatschappelijke partners onderneemt om dit mogelijk te maken. Diverse betrokken organisaties hebben meegedacht over dit actieplan. Ook de resultaten van het inwonersberaad op 28 november zijn in dit actieplan verwerkt.

De verhoogde asielinstroom in Nederland heeft geleid tot een hogere taakstelling huisvesting statushouders voor alle gemeenten. Het college wil anticiperen op deze ontwikkeling en heeft de ambitie om in 2016 200 statushouders te huisvesten. Om dit te realiseren zijn extra stappen nodig op de diverse terreinen. Daarvoor is een integrale aanpak nodig, die is vastgelegd in het actieplan opvang en integratie statushouders 2016.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de raad zal fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Water en Rioleringsplan (WRP) 2016-2019

Gemeenten zijn wettelijk verplicht te beschikken over een geldig gemeentelijk (verbreed) rioleringsplan (vGRP). De term “verbreed” duidt er op dat naast het rioleringsbeheer ook het hemelwater- en grondwaterbeheer in het plan een plek dient te krijgen. In dit rioleringsplan voor de gemeente Houten is ook het oppervlaktewaterbeheer opgenomen.

Belangrijke onderdelen van dit plan zijn:

• Het onderbrengen van alle stedelijke (afval)waterbeheertaken in het WRP met behoud van de huidige tarieven rioolheffing.
  • Uitvoering van een pakket adaptieve maatregelen voor het stedelijke gebied.
  • Onderzoek naar de benodigde maatregelen en kosten verbonden aan het vaststellen van een beschermingsniveau tegen wateroverlast door extreme neerslag met een bui T10 en T50
  • De reguliere en projectmatige werkzaamheden in 2016 t/m 2019 met bijbehorende kosten.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.