Nieuwjaarsbijeenkomst ondernemersverenigingen Houten

Op 5 januari organiseerden de ondernemersverenigingen van de gemeente Houten hun nieuwjaarsbijeenkomst. Wethouder Herman Geerdes kreeg daarbij de gelegenheid de ondernemers toe te spreken. Bijgaand kunt u lezen welke boodschap hij voor de ondernemers had.

"Namens het college van burgemeesters en wethouders van Houten wil ik u een gezond 2016 toewensen. Ik vind het leuk dat we dit jaar te gast mogen zijn in het theater aangezien de ontwikkelingen die zij momenteel doormaken, de bouw van een nieuwe zaal, getuigen van een stuk cultureel ondernemerschap wat we in deze tijd nodig hebben om dergelijke voorzieningen in de benen te houden.

Ik wil aan het begin van mijn verhaal even met u terugkijken op 2015. Het jaar waarin we economisch herstel zagen intreden. Bij ons in de gemeente zagen we hier de effecten van in een groeiende vraag naar bedrijfskavels en het aantrekken van de huizenmarkt. Waar het gaat om de lijstjes viel Houten op als gemeente met de hoogste arbeidsparticipatie.

Dat het economisch herstel nog niet alle sectoren positief beïnvloedt zien we in de kantorenleegstand en de detailhandel. Aan het einde van 2015 heeft de gemeenteraad de retailvisie vastgesteld. Daarin zetten we in op het vitaal houden van onze kenmerkende winkelgebieden. Essentieel voor het voorzieningenniveau van onze inwoners.

In het najaar troffen we elkaar op de Houtense ondernemersdag met als winnaars van de ondernemersprijzen: Zachtfruit Schalkwijk en Joinn. Innovatieve bedrijven die goed om zich heen kijken hoe de markt zich beweegt, en inspelen op de kansen die dat biedt.

De organisatie van de ondernemersdag had als thema innovatie gekozen. Een zeer terecht thema. U kunt zich vast nog het verhaal van Vincent Everts herinneren. Innovatie is essentieel om te overleven als ondernemer. Hoe ziet je ondernemersmodel er uit over 5 jaar? Om daar aan te voldoen zul je morgen moeten innoveren. Ik hoop dat u die boodschap mee naar huis hebt genomen naast de aanschaf van een Tesla in 2016.

In de bedrijfsbezoeken die ik het afgelopen jaar mocht afleggen heb ik gezien dat er in Houten veel gebeurt op het gebied van innovatie. Innovatie op het gebied van diensten, ICT, installatietechniek. Het gebeurt allemaal in Houten. Zo zijn we een volwaardig lid van de Utrechtse Regio, de meest competitieve regio van Europa. Wat we dan beter kunnen doen? We zijn vaak te bescheiden, laten te weinig zien waar we goed in zijn en maken te weinig gebruik van de kwaliteiten van anderen om onze eigen innovaties te bewerkstelligen.

Ik weet; er zijn zoveel ontwikkelingen die u als ondernemer moet volgen en dat dat er allemaal bij komt, naast de dagelijkse bedrijfsvoering. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt van steeds groter belang voor het voortbestaan en functioneren van uw bedrijf. Maar het is ook gewoon leuk, vraag dat maar aan de deelnemers van de DO-challenge. Dus laten we vandaag die goede voornemens opstellen.

Maak nou eens echt werk van de participatiewet. Niet alleen om te voldoen aan een taakstelling, maar omdat u het belangrijk vindt dat iedereen kan meedoen in onze maatschappij. Zorg voor vitale werknemers. Dat verlaagt het ziekteverzuim en verhoogt de productiviteit. JOGG Houten kan u hierin ondersteunen. En doe mee met de activiteiten van het Platform Maatschappelijk Ondernemen. De Meet&Match moet in 2016 weer een stijging van de inzet van ondernemers laten zien.

Vanuit de gemeente kijken wij uit naar de initiatieven die u wilt ontplooien, en willen ondersteuning bieden daar waar nodig. Op een mooi 2016!"