Nieuwjaarsbijeenkomst VVD Houten

In de nieuwjaarsbijeenkomst van VVD Houten blikte afdelingsvoorzitter Fred Vos terug op het afgelopen jaar en keek ook vast vooruit op het nieuwe jaar.

"Dames en heren,

Namens het bestuur van VVD Houten wens ik jullie het allerbeste toe voor 2016, een goede gezondheid en de nodige ontspanning voor jullie en degenen die jullie dierbaar zijn. Ik begroet met name onze eregasten Ronald Verbeek en Gerrit van de Zandschulp, Perjan Moors vanuit de Tweede Kamerfractie en Anita Vlam vanuit de Provinciale Statenfractie.

Bij de start van een nieuw jaar is het helemaal niet erg om even terug te kijken. We hebben als afdeling een goed jaar gehad! Stabiel ledenaantal, prima ledenvergaderingen waarbij we op een goede manier van gedachten hebben gewisseld. De belangstelling van onze leden is constant en regelmatig zien we leden voor het eerst en wat belangrijk is, ook terugkomen. Perjan heeft tijdens een van de ledenvergaderingen verteld over zijn werkzaamheden in de Tweede Kamer. Een helder betoog dat ons veel inzicht heeft gegeven.

Met het bestuur zijn we een keer of tien bij elkaar geweest. Je kunt erg goed merken dat we op elkaar zijn ingespeeld. De vergaderingen zijn efficiënt, verlopen in een goede sfeer en we houden elkaar scherp.

Herman, onze wethouder,  opereert op veel vlakken uiteraard in het Houtense, maar ook in de regio en landelijk. Op een voortreffelijke manier geeft hij daarmee vorm aan onze liberale inbreng. Het gezin van Daphne, zijn vrouw, en Herman is dit jaar uitgebreid met een dochter. Hiermee hebben we hen natuurlijk gefeliciteerd.

Wanneer je het nieuws in Houten volgt, bij fractievergaderingen bent, commissie- en raadsvergaderingen bijwoont, dan merk je dat het stempel dat onze fractie op de politieke agenda drukt groot is.

Eef, onze fractievoorzitter en politiek leider, koppelt dat ook op een uitstekende manier aan bestuur en leden terug. Belangrijke punten, en ik noem er slechts twee, zijn de windmolens en de opvang van vluchtelingen. Punten waarin onze fractie aangeeft waar we staan, maar ook toont open te staan voor meningen en zorgen vanuit onze Houtense inwoners.

Landelijk heeft de Algemene Vergadering van de VVD in november besloten een aantal aanzienlijke wijzigingen door te voeren. Jan Rinkel is daar namens onze afdeling geweest en heeft er een flinke klus aan gehad. Wij zijn hem dankbaar dat hij het Houtense geluid heeft laten horen.

De wijzigingen betreffen in hoofdzaak het omvormen van de Kamercentrales naar regio's. Zo vormen de Kamercentrales Utrecht en Flevoland vanaf 1 januari één nieuwe regio. Voor de oprichtingsvergadering zijn de leden uitgenodigd, de uitnodiging treft u aan op de website. De afdelingen moeten nu zo'n 120 leden hebben om bestaansrecht te hebben en zullen samen met andere afdelingen een lokaal netwerk moeten gaan vormen. We spraken hierover al tijdens onze laatste ledenvergadering. Ik heb inmiddels een oriënterend gesprek gehad met de afdelingsvoorzitters van Wijk bij Duurstede en Bunnik. Daarbij heb ik aangegeven dat de primaire insteek van Houten is op het facilitaire vlak samen te werken en het primaat voor de lokale politiek binnen de Houtense afdeling te houden. Een mogelijk keuze van Houten voor samenwerking komt ook voort uit de gemeentelijke samenwerking met name met Wijk bij Duurstede. Overigens zijn ook andere afdelingen zoals IJsselstein en Nieuwegein aan het onderzoeken hoe gefuseerd of samengewerkt kan worden. Met de collega's uit Bunnik en Wijk bij Duurstede is afgesproken dat we elkaar in februari weer zullen treffen. Wijk bij Duurstede oriënteert zich niet verder, Bunnik gaat nog gesprekken met De Bilt en Zeist aan. Uiteraard gaat het bestuur het overleg met de leden aan.

Nog twee laatste punten.

Binnen de fractie en binnen het bestuur staat integriteit consequent op de agenda. We moeten ons bewust zijn van ons handelen; elkaar raadplegen en om advies vragen zit inmiddels goed in ons systeem ingebakken. Wat er landelijk gebeurt berokkent ons nog vaak schade. Op een willekeurige verjaardag worden politici vaak geassocieerd met zakkenvullers. Zeer ten onrechte want er wordt keihard gewerkt en vaak op de meest onmogelijke tijden. Vanuit een eerlijke drive en vanuit betrokkenheid met de omgeving. Ik hoop dat we in 2016 weinig incidenten meer zullen hebben.

Het vluchtelingenvraagstuk domineert ook in 2016 de agenda. Ik hoop oprecht dat we daarover menselijk blijven spreken. De meer dan schrijnende beelden van kinderen staat op ieders netvlies. En zijn niet acceptabel. Door gebeurtenissen zoals in Keulen worden we ook geconfronteerd met onacceptabele uitwassen. Daarop past slechts een snelle reactie en dat is dat onze gastvrijheid grenzen kent. Als die worden overschreden houdt de gastvrijheid op.

Overigens moeten we wel een overheid hebben die veel sneller duidelijkheid geeft of iemand wel of niet in Nederland kan blijven. Een lachertje zoals onlangs met en voetballer wordt daarmee voorkomen.

Dames en heren, ik rond af.

Een goed 2016 gewenst! En voor nu nog een plezierige bijeenkomst."