VVD Statement bij Onderzoek intensieve ambtelijke samenwerking Houten en Wijk bij Duurstede

Het volgende statement werd uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema bij de behandeling van het raadsvoorstel "Onderzoek intensieve ambtelijke samenwerking Houten en Wijk bij Duurstede".

"De VVD fractie heeft veel tijd besteed aan de beoordeling van dit raadsvoorstel. Enerzijds uiteraard gezien het belang van het onderwerp maar anderzijds ook doordat zij een aantal vragen heeft gesteld die niet meteen duidelijk zijn beantwoord. Na het rondetafelgesprek over dit onderwerp waren er zelfs méér vragen dan daarvoor. Uiteindelijk zijn in een goed gesprek van de fractie met de portefeuillehouder een aantal onderwerpen uitgediept en onduidelijkheden weggenomen. Het betrof ondermeer vragen over:

• de ambtelijke aanbeveling in het rapport voor een ambtelijke fusie die ook voor het college te kort door de bocht was;
  • het feit dat de oriëntatie op het sociaal domein voor Wijk bij Duurstede en Houten een andere is;
  • het gevoel dat er onnodig haast wordt gezet achter de plannen;

De VVD kan akkoord gaan met het raadsvoorstel, wel willen wij nadrukkelijk nog enkele zaken meegeven:

• Uit en te na is bevestigd dat een bestuurlijke fusie geenszins een optie is die wordt onderzocht;
  • We leggen ons als Raad met de instemming voor het uitwerken van een bedrijfsplan en een aanvullend onderzoek op het sociaal domein niet vast; er worden dus géén onomkeerbare beslissingen genomen;
  • Er veel duidelijker dan nu aantoonbare (financiële) voordelen voor Houten moeten zitten in een verdergaande samenwerking (dit onder andere om de voor de VVD belangrijke taakstelling op regionale samenwerking te kunnen halen).
  • De uitkomsten van het aanvullend onderzoek naar het sociaal domein wegen zwaar mee in het besluit voor eventuele vervolgstappen.

Om het raadsvoorstel helderder te maken is samen met de PvdA een amendement ingediend dat de beslispunten aanpast."

Het raadsvoorstel en het amendement werden aangenomen.