VVD statement bij de behandeling van het raadsvoorstel Jaarstukken 2014 en ontwerp Programmabegroting 2016 RUD Utrecht

Het volgende statement is uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema tijdens de behandeling van het raadsvoorstel Jaarstukken 2014 en ontwerp Programmabegroting 2016 RUD Utrecht.

De fractie van VVD Houten is van mening dat de reserves die in meerdere Gemeenschappelijke Regelingen (GR) niet hoger moeten zijn dan strikt noodzakelijk en dus ook niet hoger dan de norm. Als de reserves in meerdere GR hoger zijn, dan kan dit om veel geld gaan. Er is in de Regionale Uitvoerings Dienst verordening een norm van 5% afgesproken, de VVD fractie vindt dat aan deze norm gehouden moet worden.

Wij willen het raadsvoorstel daarom amenderen door het beslispunt 'geen zienswijze in te dienen' te wijzigen in: “De raad van de gemeente Houten spreekt uit dat het ongewenst is de Algemene Reserve aan te vullen boven de in de verordening genoemde norm van 5%.”

Helaas haalde het amendement het niet tijdens de stemming. Naast de VVD stemden HA! en PvdA voor, de overige fracties waren tegen vanwege het argument dat de RUD 'nog wat aanloop problemen heeft; dit kost nu eenmaal meer'. Het betoog van VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat een budget dan in een apart voorstel aangevraagd zou moeten worden werd terzijde gelegd. Het risico dat met een vollere reserve gemakkelijker meer wordt uitgegeven ligt hiermee volgens de VVD fractie op de loer. Een onverstandig besluit van de overige raadsleden derhalve!