Nederland komt uit de crisis en dat gaan veel mensen merken

Het gaat steeds beter met de economie in Nederland; de gevolgen hiervan worden steeds duidelijker. Ook in Houten!

Ook in Houten heeft de VVD al gepleit voor lagere lokale lasten. Dat doen we eigenlijk voortdurend op de momenten dat we het verantwoord vinden. Wij beseffen ons continu dat wij zuinig moeten zijn met het geld van onze inwoners! Als we denken dat we het met minder kunnen doen, dan zullen we daar direct een voorstel voor indienen. Helaas denken niet alle partijen in Houten zo.

In de vorige raadsvergadering werd duidelijk dat er een voordeel van €200.000 is door het verschuiven van waterbeheertaken. De VVD fractie had daarom een amendement voorbereid om dit voordeel, tijdens de behandeling van de perspectiefnota later dit jaar, in te zetten voor het verlagen van lokale lasten.

Omdat een motie waarin het positieve voordeel ten gunste komt van de rioolbelasting (ten onrechte) eerder in stemming werd gebracht en werd aangenomen, werd er niet meer over ons amendement gestemd. Overigens stemde de VVD fractie natuurlijk ook voor de motie omdat wij eenvoudigweg niet tegen lastenverlaging kunnen stemmen. Dat dit nu via de rioolbelasting wordt terug gegeven vinden we niet logisch aangezien het voordeel binnen de algemene middelen valt. Wij hadden de manier van het verlagen van lokale lasten liever open gelaten en het college met een voorstel willen laten komen tijdens de perspectief nota. Uiteraard stemden we wel voor de motie: we wilden in ieder geval voorkomen dat het geld uitgegeven zou worden; liever terug geven via de rioolbelasting dan niet terug geven!

We onderzoeken momenteel nog of de volgorde van stemming gerepareerd kan worden zodat in de volgende raadsvergadering ons amendement alsnog als eerste in stemming kan worden gebracht.