VVD Statement bij Visie op sport en bewegen in Houten tot aan 2025

Voor de VVD fractie zijn sport en bewegen erg belangrijk. Sporten en bewegen zijn om meerdere redenen goed. Het draagt bij aan een gezonde levensstijl. Sport helpt bij het leggen van sociale contacten. Daarnaast is het van belang dat inwoners zich actief inzetten voor de verenigingen die de sporten aanbieden.

Door te sporten leer je omgaan met winst en verlies, normen en waarden, incasseren, doorzetten en samenwerken. Bewegen moet daarom door de gemeente gestimuleerd worden en voor alle leeftijden toegankelijk zijn. Het gemeentelijk sportbeleid moet de voorwaarden scheppen voor een gevarieerd en samenhangend aanbod van voldoende, kwalitatief goede sportvoorzieningen. De accommodaties moeten goed gespreid en bereikbaar zijn.

De VVD fractie vindt dat mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking ook moeten kunnen sporten.

Voor jongeren is sport extra belangrijk: wie sport, maakt vaker zijn school af en wordt minder vaak crimineel. Daarom willen we dat onze kinderen al op jonge leeftijd gaan sporten. Wij zorgen ervoor dat scholen en buitenschoolse opvang kinderen meer laten bewegen. De VVD fractie ziet in de jeugdsportpas een goede manier om kennis te maken met de sportverenigingen.

Breedtesport legt de basis voor topsport. Uitgangspunt voor topsport is daarbij voor ons dat de gemeente niet treedt in de exploitatie van een topsportvereniging, maar in de randvoorwaarden de vereniging tegemoet komt. Topsport heeft een aantrekkende werking voor jongeren om ook te gaan bewegen.

Wij zijn dan ook blij met de visie die nu voor ons ligt. De VVD fractie vindt dit een goede visie en herkent de rol die de sportverenigingen en maatschappelijke organisaties hebben gehad bij de totstandkoming ervan.

Wij missen in de visie echter de rol van de commerciƫle aanbieders van sport en bewegingsactiviteiten. Wij vinden dit een gemiste kans. Om te zorgen dat deze groep aanbieders meegenomen worden bij de uitwerking van de visie hebben wij hiertoe een motie die ik hierbij graag wil indienen.