Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 16 februari over?

Dinsdag 16 februari zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Woonvisie 2015-2025

Een nieuwe woonvisie is gewenst en is noodzakelijk om tot (jaarlijkse) prestatieafspraken met Viveste (en huurdersvertegenwoordigers) te komen. Als onderlegger om tot gefundeerde uitspraken te komen over de woningmarkt en om prognoses te doen voor de toekomst is daarom een woningbehoefteonderzoek (Wbo) gedaan. Dit is afgerond in augustus 2015.

Volgens het Wbo bedraagt de woningbehoefte van Houten tot 2025 ongeveer 1.800 woningen. Daarvan komt driekwart uit Houten en een kwart uit de regio. Deze vraag bestaat uit 1.100 eengezinswoningen en 700 gelijkvloerse woningen. De verwachting is dat in de genoemde periode tot 2025 de gewenste woningproductie van 1.800 woningen voor een groot deel binnen de Rondweg van Houten gehaald gaat worden.

In de woonvisie worden de volgende keuzes gemaakt:
a. Diversiteit, keuzevrijheid en een duurzame woonwens faciliteren
b. Focus op gezinnen en ouderen
c. Voldoende omvang en betaalbaarheid van sociale woningvoorraad
d. Wonen en zorg in samenhang bezien

De woonvisie is niet ter inzage gelegd voor inspraak omdat een uitgebreid participatietraject is doorlopen. Daarnaast is de visie grotendeels gebaseerd op het woningbehoefteonderzoek.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Invulling toekomst Bibliotheek Lek en IJssel Houten

In het coalitieakkoord 2014- 2018 is afgesproken om de bibliotheekfunctie zodanig in te vullen dat deze zowel aansluit bij de behoefte van inwoners als bij de financiële noodzaak tot ombuigen. Hiervoor is vanaf 2017 €500.000.- beschikbaar.

De gemeenteraad wordt gevraagd om een besluit te nemen over deze invulling. Met dit besluit wordt per 1 januari 2017, binnen het beschikbare budget, een transparante basisvoorziening gecreëerd met een aantal innovatieve elementen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Yvonne van Dijk het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Bestemmingsplan van Dort

In de raadsvergadering van 10 februari 2015 is besloten het bestemmingsplan Van Dort niet vast te stellen. Na een beroepszaak bij de Raad van State is dit besluit vernietigd en is een nieuw besluit van de gemeenteraad nodig. Nu mediation tussen de initiatiefnemer en de buren geen overeenstemming heeft opgeleverd moet dit besluit genomen worden. Voorgesteld wordt om het bestemmingsplan vast te stellen.

Ten aanzien van de besluitvorming in februari 2015 is er sprake van een gewijzigde situatie op vooral twee onderdelen. Allereerst is het bestemmingsplan geactualiseerd volgens de meest recente inzichten op het gebied van de “spuitzones”. De onderbouwing op dat onderdeel komt overeen met de onderbouwing voor het bestemmingsplan Beusichemseweg 34 b/c (Rinus van Dijk). Daarnaast wordt in het bestemmingsplan beschreven dat de initiatiefnemer bereid is het recht van overpad over het perceel van de buren, ten behoeve van de toegang tot het perceel Beusichemseweg 30, op te geven zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden. De buren zijn juist bevreesd voor een toename van de verkeersbeweging over deze toegangsweg.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Aanpassing Verordening hondenbelasting 2016

In de eerste wijziging van de verordening op de heffing en invordering van de hondenbelasting 2016 is een vergissing gemaakt waardoor er geen wettelijke basis is om voor meer dan twee honden belasting te heffen en in te vorderen. Dit voorstel voorziet in het repareren van deze vergissing, zodat er weer een wettelijke basis is om voor meer dan twee honden belasting te heffen en in te vorderen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Kadernota 2017 VRU

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen. Het financiële beleid voor 2017 is grotendeels een voortzetting van 2016 en past binnen de gemeentelijke begroting. Ter informatie wordt ook de 2e wijziging van de begroting 2015 gestuurd om later bij beoordeling van de jaarstukken en in het kader van ontwikkelingen te kunnen gebruiken.

Raadsvoorstel Kadernota 2017 Gemeentelijke GezondheidsDienst regio Utrecht (GGDrU)

De GGD regio Utrecht heeft de kadernota 2017 in concept gepresenteerd (zie bijlage 1 en 2). Deze kadernota schetst de belangrijkste ontwikkelingen voor gemeenten en hun GGD op het gebied van publieke gezondheid, veranderende wetgeving en de gevolgen hiervan voor de begroting 2017. Het algemeen bestuur van de GGDrU stelt gemeenteraden in de gelegenheid een zienswijze naar voren te brengen en zal de kadernota vaststellen in de vergadering van 10 maart 2016.

De raad wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen ten aanzien van de volgende punten:

• Collectivering: nadere toelichting op het dilemma tussen collectivering van GGDrU-taken en lokale betrokkenheid;
  • Transparantie: concrete uitwerking van de ambitie die de GGDrU hier hanteert, in de vorm van gemeentelijke bijlagen;
  • Aanpassingen CAR: opvangen van eventuele financiële gevolgen van CARwijzigingen binnen de eigen GGDrU-begroting;
  • Loonindexatie: zodanige aanpassing van de systematiek van indexeren dat alleen die kosten geïndexeerd worden die prijsgevoelig zijn;
  • Vennootschapsbelasting: betrekken van de gemeenten bij de uitspraak van de fiscus en de impact hiervan op de bedrijfsvoering en de financiële middelen ;
  • Tuberculose: meer inzicht in de verwachte dalingen en de verwachte effecten van landelijke samenwerking;
  • Seksuele Gezondheid: nadere toelichting en kwantificering van het risico;
  • Reizigers: nadere invulling omtrent de wijze van realisatie van deze ambitie in relatie tot inhoud en financiën;
  • Technische Hygiënezorg: meerjarige (inhoudelijke en financiële) prognose, met inschatting van impact en weerstandsvermogen.