VVD Houten stelt rondvraag over 360 graden panoramafoto's

Mede naar aanleiding van een tweetal artikelen in het Algemeen Dagblad heeft VVD Houten enkele vragen over het gebruik van 360 graden panoramafoto’s.

In opdracht van de gemeente zal in de periode 11 mei tot 1 juni een auto van Cyclomedia 360 graden panoramafoto's gaan maken van alle objecten binnen de gemeente. De gemeente gaat deze beelden gebruiken voor inspectie en beheer van de openbare ruimte, visuele ondersteuning bij implementatie van wetgeving, handhaving van de openbare orde en veiligheid en ontwikkeling van ruimtelijke plannen.

De fractie van VVD Houten vindt het gebruik van camera’s een waardevol middel ter ondersteuning van onder andere toezicht en handhaving van de openbare orde en veiligheid. Het gebruik van dat middel en de daarmee verkregen gegevens is echter wel onderhevig aan wet- en regelgeving. In deze regelgeving is ondermeer vastgesteld dat camerabeelden opgenomen op de openbare weg vallen onder persoonsgegevens, omdat mogelijk mensen te herkennen kunnen zijn aan fysieke kenmerken. Daarom valt het onder de regels van de bescherming van persoonsgegevens. Bepaald is dat zulk cameratoezicht moet worden aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens, de privacytoezichthouder. Bekend is dat Cyclomedia de activiteit gemeld heeft bij de privacytoezichthouder. Onbekend is of de gemeente als houder van deze registratie die melding ook gedaan heeft.

De fractie van VVD Houten vindt het belangrijk dat het gebruik van deze camerabeelden door de gemeente Houten voldoet aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en vraagt daarom aan de wethouder:

• is de gemeente bekend met de van toepassing zijnde wet- regelgeving?
  • heeft de gemeente getoetst of melding bij de privacytoezichthouder noodzakelijk is?
  • op welke wijze gaat de gemeente de opgenomen beelden opslaan?
  • heeft de gemeente de toegang daartoe op adequate en veilige wijze geregeld?
  • is de opslag, de toegang en het gebruik vastgelegd in een zg. informatieprotocol?