VVD Statement Woonvisie 2016-2025

Onderstaandl kunt u het statement over de Woonvisie 2016-2025 lezen zoals dat door VVD Raadslid Yvonne van Dijk werd verwoord tijdens de raad van 8 maart 2016.

Voor ons ligt de woonvisie voor Houten tot 2025 die wij vandaag gaan vaststellen.

VVD Houten kan zich in hoofdlijnen vinden in de visie. Wij zijn trots op de kwaliteit van de stedenbouwkundige structuur van Houten. Nieuwe ontwikkelingen moeten dan ook aan deze kwaliteit bijdragen. Wij zijn geen voorstander van hoogbouw maar op geschikte locaties zien wij wel mogelijkheden voor nieuwbouw met een hoogte van maximaal 4 woonlagen plus een kap.

De VVD fractie heeft zich door de wethouder laten overtuigen dat binnenstedelijk bouwen van nog eens 1800 woningen binnen de kaders zoals ze nu zijn gesteld mogelijk is. Dit aantal zal voldonde zijn voor de periode tot 2025. Wij willen vasthouden aan de door de raad vastgestelde kaders. Meer bouwen zal ook nauwelijks effect hebben op het terugdringen van de wachttijd voor een sociale huurwoning voor de Houtense woningzoekenden.Wij vinden dat er in de woonvisie meer aandacht had mogen uitgaan naar de bouw van betaalbare koopwoningen. De visie is erg gericht op huur. Wij zijn voorstander van het bevorderen van het eigen woningbezit.

Er zijn voldoende sociale huurwoningen in Houten alleen worden deze niet altijd bewoond door de doelgroep. Wij realiseren ons dat het probleem van scheefwonen geen probleem is dat door Viveste of de gemeente makkelijk kan worden opgelost. Wij zouden graag zien dat scheefwoners een aanbod zouden krijgen om hun woning te kopen.

Speciale aandacht willen wij vragen voor de ouderen in Houten. VVD Houten is voorstander van huisvesting op maat, waarbij te denken valt aan nieuwe woonvormen voor ouderen en aan oplossingen voor toekomstbestendig bouwen. Er is behoefte aan zorg in en nabij de woning. VVD Houten wil ruimte geven aan nieuwe concepten en initiatieven zoals kangoeroewoningen.