Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 15 maart over?

Dinsdag 15 maart zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Herontwikkeling De Slinger west

Het centrum van Houten ondergaat al ruim 15 jaar gefaseerd een metamorfose. In die periode is Het Rond uitgebreid en vernieuwd, is er onder meer een nieuw (bus)station en een multifunctioneel theater gebouwd. Ook het gebied bij De Slinger zal stapsgewijs worden getransformeerd. Op de locatie van de voormalige Regenboogschool, die op 1 augustus 2009 is opgeheven, zal woningbouw worden gerealiseerd. De gemeente Houten heeft hiervoor een selectieprocedure geïnitieerd waarbij 10 ontwikkelaars zijn uitgenodigd om een visie op de Regenbooglocatie te geven. Een gemeentelijke beoordelingscommissie heeft vervolgens drie ontwikkelaars geselecteerd, die hun visie uitgewerkt hebben tot een stedenbouwkundig plan. 

Op grond hiervan is met omwonenden een plan voor 29 grondgebonden woningen geselecteerd. Voor dit plan is vervolgens een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Om vergunning te kunnen verlenen en de bouw daadwerkelijk te kunnen starten, wordt voorgesteld om ten behoeve daarvan onderhavig bestemmingsplan eerst vast te stellen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD Commissielid Robert Paling, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2016-2020

Met ingang van 1997 is de zorgplicht voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs volledig overgedragen van het Rijk naar de gemeenten. Deze zorgplicht betekent dat de gemeente dient te voorzien in voldoende en adequate schoolgebouwen. Dalende leerlingaantallen, dalende inkomsten en een ouder wordend gebouwenbestand dwingt de gemeente keuzes te maken om ook in de toekomst voldoende en adequate schoolgebouwen te kunnen blijven garanderen. De gemeente staat voor de opgave om (over)capaciteit te reduceren en kwaliteit te waarborgen. Een belangrijk instrument om de huisvestingstaak gestalte te geven is het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs. 

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Peilnota ruimtelijk-economische koers U10

De wethouders Ruimte en Economie van de tien gemeenten die samenwerken in U10 hebben het initiatief genomen om een Ruimtelijk-economische U10 koers voor de regio te formuleren. Het doel van deze koers is dat hij energie, urgentie en richting geeft aan de ruimtelijk-economische samenwerking binnen en buiten de regio. Op 20 januari is de peilnota door de gezamenlijke bestuurstafel ruimte en economie goedgekeurd om te worden geagendeerd in de colleges en gemeenteraden van de U10. De uiteindelijke koers zal naar verwachting in de tweede helft van 2016 worden voorgelegd aan de tien gemeenteraden in de U10. Het is de intentie dat dat document in de tien raden wordt vastgesteld, enerzijds als richtinggevende bouwsteen voor de (strategische) beleidsstukken van de gemeente zelf, en anderzijds met het doel om richting te geven aan de U10-samenwerking, positionering en lobby. Om gemeenteraden in staat te stellen om ook in een vroegtijdig stadium kaders en richting mee te geven aan deze koers is bijgevoegde peilnota opgesteld, waarin het centrale motief en de belangrijkste daarmee samenhangende vraagstukken op hoofdlijnen zijn uitgewerkt. 

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Beleidskader Jeugd & Onderwijs 2016-2018

De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugdhulp aan kinderen en hun ouders, zowel de bestaande taken zoals voorschool en gezond opgroeien, maar ook de nieuwe taken rondom veiligheid, bescherming en specialistische jeugdhulp. Met circa 90% van de jeugd in de gemeente Houten gaat het goed. Inhoudelijk is de aanleiding van het beleidskader om te zorgen dat het met ’deze jeugdigen goed blijft gaan en het aantal jeugdigen die (specialistische) hulp nodig hebben afneemt en dat jeugdigen gezond en veilig opgroeien in Houten tot zelfredzame volwassenen. Na een periode waarin de aandacht en energie uit is gegaan naar de (voorbereiding op) de transitie, is het nu tijd om handen en voeten te geven aan de transformatie in het jeugd - en onderwijsveld. Het beleidskader jeugd & onderwijs 2016-2018 biedt de kaders waarbinnen de bestaande taken herijkt kunnen worden en de nieuwe taken transformatieproof.

Tevens zijn er nog een drietal andere redenen waarom dit beleidskader nu is opgesteld. Ten eerste vervangt dit nieuwe beleidskader jeugd & onderwijs 2016- 2018 de huidige beleidsdocumenten over jeugd (‘Programma Jeugd - het vervolg 2013- 2015’; dit programma richtte zich op de gemeentelijke taken welke al voor de transitie jeugdzorg tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid behoorden en het document ‘Zorg voor Jeugd Houten - Richtinggevende kader voor 2014 en 2015’; dit kader richtte zich vooral op de nieuwe taken voor de gemeente naar aanleiding van de transitie jeugdzorg.

Ten tweede schrijft de nieuwe jeugdwet voor dat de gemeente moet beschikken over een meerjarig beleidskader waarin de ‘oude’ en ‘nieuwe’ taken aan elkaar worden verbonden. Hierbij worden tevens eisen gesteld over het verplicht uitwerken van een aantal onderdelen zoals onder andere missie, trans formatierichting, inzetten op demedicalisering et cetera.

Ten derde wordt er op deze manier invulling gegeven aan een betere verbinding tussen de velden jeugd en onderwijs. Door nieuwe wetgeving op het gebied van passend onderwijs ontstaat er al een natuurlijke verbinding tussen onderwijs en jeugdzorg, maar gezien het feit dat de leefwereld van de jeugdigen zich in hoge mate afspeelt op de school is een samensmelting van deze beleidsvelden zeer wenselijk. Dit beleidskader jeugd & onderwijs 2016-2018 verbindt dan ook de bestaande én nieuwe taken voor jeugd en voor onderwijs in één richtinggevend kader.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Zienswijze kaderbrief WIL 2017 en winstwaarschuwing

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) kent een planning- en controlcyclus bestaande uit een meerjarenbeleidsplan, een programmabegroting, een jaarrekening en kwartaalrapportages. Aan het meerjarenbeleidsplan en programmabegroting ligt een Kaderbrief ten grondslag met daarin de beleidsvoornemens. Bij de totstandkoming van de programmabegroting en het Meerjarenbleidsplan worden de zienswijzen van de Lekstroomgemeenten betrokken. Voorgesteld wordt om de kaderbrief onder voorbehoud van een aantal kanttekeningen en op hoofdlijnen in te stemmen met de inhoudeijke en financiële uitgangspunten van de kaderbrief 2017.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.