VVD Statement Peilnota Ruimtelijk Economische visie U10

Onderstaand kunt u het statement lezen dat VVD raadslid Marcel Dagniaux uitsprak tijdens de gemeenteraadsvergadering van 5 april.

'Om te beginnen wil ik, namens mijn fractie, mijn tevredenheid uitspreken over de wijze waarop nu in U-10 verband serieus werk wordt gemaakt van het actief, en in een vroeg stadium, van het proces mee nemen van de Raden. Er was nog wel wat verwarring over de wijze waarop de behandeling in onze eigen Raad zijn beslag zou moeten krijgen. De vorm van een RTG, met dus een zeer beperkt deel van de Raad, is hiervoor misschien niet de meest effectieve. De stappen voor het vervolg van het proces in de loop van dit jaar, na behandeling in de diverse raden, zien er ook goed uit.

Ten aanzien van de houding van de U-10 gemeenten om meer en beter samen te werken ben ik ook hoopvol gestemd. In de nota komt een passage voor met de titel: “Voorspoed is geen vanzelfsprekendheid; van concurrentie naar complementariteit”. Dit vat naar mijn mening de bedoeling kernachtig samen. Ten eerste de notie dat we als “meest competitieve regio ter wereld” niet op onze lauweren moeten rusten. En minsten zo belangrijk van onderlinge concurrentie naar complementariteit. Met elkaar vaststellen wat de sterke punten van de diverse deelnemende gemeenten zijn, bepalen hoe die kunnen bijdragen aan het versterken van het geheel en vervolgens hier ook naar handelen.

Met de keuze voor de thema’s Groen, Gezond en Slim wordt aangesloten bij de Economic Board Utrecht en de Agenda Stad van de gemeente Utrecht.

Onder het centrale vraagstuk “hoe vergroten wij onze agglomeratiekracht” wordt wel even het belang aangestipt van “investeren in agglomeratiekracht door een netwerk van steden te vormen”. De VVD vindt het belangrijk dat hier ook concreet inhoud aan wordt gegeven. Uiteraard moeten we zorgen dat we investeren in het verder versterken van onze eigen regio. Maar tegelijkertijd moeten we zorgen dat het streven naar complementariteit i.p.v. concurrentie niet beperkt blijft tot de U-10.

Bij het onderwerp “mobiliteit”, vanzelfsprekend voor de VVD een belangrijk punt, wordt met enige nadruk de focus gericht op duurzaamheid: e-bikes, fietsnetwerk en elektrische auto’s. Naar mijn mening zal ook doorstroming binnen de regio moeten worden gestimuleerd. Ook dat draagt bij aan een beter milieu.'