Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 12 april over?

Dinsdag 12 april zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Burgerinitiatief Basisinkomen Houten

In Houten is de BiBiH-werkgroep (Burgerinitiatief Basisinkomen Houten) actief met als doel invoeringvan het basisinkomen. Een basisinkomen is een vast (maand-)inkomen, dat de overheid aan iedereburger verstrekt of garandeert zonder daar voorwaarden bij te stellen.

In het rondetafelgesprek zullen de initiatiefnemers hun voorstel toelichten en kunnen vragen worden gesteld. De fractie van VVD Houten is op voorhand tegen het initiatief: het druist in tegen alle overtuigingen die wij hebben over participatie in de samenleving.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in een eventuele raadsvergadering zal VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Schetsontwerp Lekstroom Werkt 2020

In het Schetsontwerp Lekstroom Werkt 2020, dat richting wil geven aan deondersteuning aan inwoners die (betaald of onbetaald) willen werken, wordtgeconstateerd dat er een grote structurele mismatch is op de betaalde arbeidsmarkt,zeker aan de onderkant.Kern van het betoog is dat een paradigma verandering nodig is: “van focus op betaaldwerk, naar een focus op betaald én onbetaald werk. Een verandering van paradigmamet positievere effecten voor individu, samenleving en economie.We willen onze inwoners naar vermogen en duurzaam zo actief mogelijk laten zijn,ongeacht de economische omstandigheden. Betaald werk blijft het hoogste goed,maar er is veel meer te doen: Werken als vrijwilliger, een stage volgen, iets verkopenof verhuren, mantelzorg, een probleem in je buurt oppakken: het is allemaal werk.

Betaald en onbetaald werk realiseren wij niet. Inwoners en organisaties doen dat.Willen we onze ambitie realiseren, dan is het samenspel van uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) met inwoners,andere organisaties en het onderwijsveld keihard nodig. In dat samenspel wil degemeente een deskundige partner zijn. WIL faciliteert, inhet bijzonder daar waar inwoners en organisaties het niet op eigen kracht kunnen.Voorgesteld wordt deze analyse en visie als onderlegger en vertrekpunt te hanterenvoor nader uit te werken lokaal en regionaal debat en beleid.

De opbrengst van hetdebat met de raad over dit document zal benut worden bij de uitwerking van eenlokaal plan Meedoen naar Vermogen, dat in de loop van 2016 met inwoners en anderebetrokken partijen zal worden uitgewerkt.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de raadsvergadering zal VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Collegebrief vangnetregeling chronisch zieken en gehandicapten

Tijdens de klankbordgroep Transities op woensdag 2 maart jl. verzorgde de gemeente een ambtelijkepresentatie aan een aantal raadsleden over de concept "Vangnetregeling tegemoetkoming zorgkostenchronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen 2015 en 2016". Deze regeling biedt eenfinanciële tegemoetkoming voor chronisch zieke en gehandicapte minima met een laag inkomen zodatmeerkosten geen belemmering opwerpen om zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.

De klankbordgroep verwees tijdens deze bijeenkomst naar het door de raad aangenomenamendement bij de behandeling van de collectieve zorgverzekering op 25 november 2014.Hierin wordt het college gevraagd een vangnetregeling te ontwerpen voor chronisch zieken die infinanciële problemen komen door het wegvallen van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken engehandicapten (Wtcg) en de Compensatieregeling Eigen Risico (CER)-gelden en deze Wmo-regelingvoor te leggen aan de raad.

Het vaststellen van een dergelijke regeling is formeel een bevoegdheid van het college: volgens de Wmo-verordening kan het college nadere regels vaststellen. Hierin staat namelijk dat het college personen met een beperking of chronische,psychische of psychosociale problemen die daarmee verband houdende aannemelijke meerkostenhebben, een tegemoetkoming kan verstrekken ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en departicipatie. De raad wordt in dit geval via een collegebrief geïnformeerd over het collegebesluitbetreffende de vangnetregeling. Volgens de jurisprudentie kan de raad geen beleidsregels vaststellenvoor de uitoefening van een bevoegdheid die aan burgemeester en wethouders toekomt.

De output van het rondetafelgesprek wordt meegenomen in de evaluatie van de vangnetregeling.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Geert Renia. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Collegebrief Vangnetregeling tegemoetkoming zorgkosten chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen 2015 en 2016

De Vangnetregeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten biedt een financiëletegemoetkoming aan chronisch zieke en gehandicapte minima met een laag inkomen. Hiermeehoeven meerkosten geen belemmering op te werpen om zelfredzaam te zijn en maatschappelijk teparticiperen.Met deze door het college vastgestelde regeling wordt uitvoering gegeven aan het verzoek van deraad aan het college om een Wmo-regeling te ontwerpen die het restant van de financiële middelen(naast de financiële inzet voor de collectieve ziektekostenverzekering) ten goede laat komen aan eenvangnetregeling voor chronisch zieken die in financiële problemen komen door het wegvallen van deWtcg en CER-gelden.

De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) heeft op 9 maart jl. het rapport gepresenteerd van hetonderzoek naar de brand aan de Herenweg juli vorig jaar. Op initiatief van de VeiligheidsregioUtrecht (VRU) en de IVenJ zijn op de dag van de presentatie twee bijeenkomsten geweest waar directbetrokkenen - bewoners en bedrijven - en de media zijn geïnformeerd. Burgemeester De Jong enwethouder Van Liere waren hierbij aanwezig om met bewoners in gesprek te gaan en vragen tebeantwoorden. De leden van de raad zijn eerder die week mondeling op hoofdlijnen geïnformeerd over debevindingen van de IVenJ.

In aanvulling daarop geeft het college in deze collegebrief duiding aan de uitkomsten van het onderzoek: "Tijdens en vlak na de brand ontstond er kritiek op het optreden van de brandweer. Dit was de redenvoor de VRU om opdracht te geven voor het uitvoeren van een extern onafhankelijk onderzoek naarhaar optreden. Dit vinden wij getuigen van professionaliteit.Wij constateren dat het onderzoek naar het brandweeroptreden veel vragen van omstanders enbetrokkenen heeft verklaard en beantwoord. Wij vinden dat het een helder rapport is geworden metwaardevolle leerpunten en aanbevelingen. De punten voor ons als organisatie pakken we actief op."

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Het samenwerkingsverband van Utrechtse gemeenten (U10) heeft een agenda opgesteld met plannen voor het komende jaar. Op verschillende beleidsterreinen (Economie, Ruimte, Mobiliteit, Financiën, Sociaal Domein en Energietransitie en duurzaamheid) worden plannen voorgesteld waarbij de gemeenten kunnen samenwerken.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.