Agenda Rondetafelgesprek 24 april a.s.

Donderdag 21 april staat het volgende rondetafelgesprek op het programma. Onderstaand kunt u lezen wat er op het programma staat, waar het over gaat en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

RTG
Tijd
Wie
Onderwerp

Raadzaal

Eef Stiekema

Bestemmingsplan van Dort

Waar gaat het rondetafelgesprek over

Op 10 februari 2015 is er door de gemeente raad besloten het bestemmingsplan “Verplaatsing Timmer- en onderhoudsbedrijf van Dort van de Gemeente Houten” niet vast te stellen.Dit besluit is vernietigd door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) en heeft de opdracht gekregen een nieuw besluit te nemen omtrent vaststelling.

Er is eerst geprobeerd om via mediation tussen de initiatiefnemer en de buren tot een oplossing te komen, dit is echter niet gelukt.

In de beroepszaak tegen het vastgestelde bestemmingsplan Beusichemseweg 34b -c (Rinus van Dijk) heeft de ABRvS uitspraak gedaan op 30 maart jl. In dit plan staat een onderbouwing betreffende de zogenaamde spuitzones in relatie tot een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.Het bestemmingsplan (en de omgevingsvergunning) is vernietigd door de ABRvS omdat de onderbouwing van de zogenaamde spuitzones in dit dossier als onvoldoende wordt gekwalificeerd.

In het bestemmingsplan van Dort is ook een dergelijke onderbouwing opgenomen die in de basis vergelijkbaar is met de onderbouwing van het aanvaardbare woon- en leefklimaat bij de bedrijfsverplaatsing Rinus van Dijk. Een besluit van de gemeenteraad is nu noodzakelijk omdat er door de ABRvS een dwangsom is opgelegd van €100 per dag (met een maximum van €15.000) voor iedere dag na 6 april dat er geen besluit is genomen. De eerstvolgende mogelijkheid is de raad van 26 april 2016.

Gelet op het feit dat er met de huidige onderbouwing geen aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gegarandeerd voor het perceel Beusichemseweg 30, wordt door het college voorgesteld om het bestemmingsplan Van Dort niet vast te stellen.

Wat vindt de VVD hier van

Voor de fractie van VVD Houten is dit een grote teleurstelling. In het dossier is de afgelopen jaren getracht om een goede oplossing te vinden. Door de uitspraak van de ABRvS in het dossier Rinus van Dijk is die oplossing ver weg en zal bovendien het hele buitengebied op slot gaan. Hoewel er geen wettelijke onderbouwing is voor de eis om tussen fruitteelt en zogenaamde 'gevoelige functies' (wonen, werken, scholen, etc.) minimaal 50 meter vrij te houden (een zogenaamde spuitzone), geeft de ABRvS met deze uitspraak aan dat een kortere afstand nauwelijks te onderbouwen is. De ABRvS maakt het de gemeente Houten en mensen die willen bouwen in het buitengebied hier erg moeilijk mee.

Behalve in het dossier van Dijk en van Dort speelt momenteel ook nog het bestemmingsplan Tull en 't Waal waar dezelfde onderbouwing is gebruikt. Een oplossing hiervoor is dus ook nog niet voorhanden.

Vragen of opmerkingen

Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering kunt u vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Bovenstaand onderwerp wordt op 26 april in de raad besproken.