Agenda raadsvergadering 26 april a.s.

Aanstaande dinsdag vergadert de gemeenteraad van Houten weer. Onderstaand kunt u lezen waarover gedebatteerd en besloten wordt.

Tijdens het eerste deel van de vergadering wordt gedebatteerd over het bestemmingsplan van Dort, het Schetsontwerp Lekstroom Werkt 2020 en de rapportage over de brand aan de Herenweg van vorig jaar.

Het eerste onderwerp, het bestemmingsplan van Dort, stond oorspronkelijk op de vorige raadsvergadering. Aangezien de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in een vergelijkbaar dossier (Bedrijfsverplaatsing Rinus van Dijk) de onderbouwing onvoldoende vond werd dit raadsvoorstel verschoven naar de raad van 26 april. Het raadsvoorstel voorziet in het niet vaststellen (dus afwijzen) van het bestemmingsplan bedrijfsverplaatsing van Dort. Door de initiatiefnemers is echter tijdens het Ronde Tafel Gesprek van afgelopen donderdag betoogd dat de dossiers en onderbouwing dusdanig van elkaar verschillen dat afwijzing niet terecht zou zijn. De VVD fractie zal zich dan ook inspannen om dit raadsvoorstel aan te passen zodat het initiatief toch doorgang kan vinden.

In het Schetsontwerp Lekstroom Werkt 2020, dat richting wil geven aan de ondersteuning aan inwoners die (betaald of onbetaald) willen werken, wordt gesteld dat er een grote structurele mismatch is op de betaalde arbeidsmarkt, zeker aan de onderkant. Kern van het betoog is dat een paradigma verandering nodig is: “van focus op betaald werk, naar een focus op betaald én onbetaald werk." Voor de VVD fractie is het van belang dat de focus op betaald werk blijft aangezien dit er voor zorgt dat mensen niet aan de kant gezet worden, maar worden gesteund om mee te doen met de maatschappij.  Werk zorgt meer dan onbetaald werk voor een vergroting van eigenwaarde van mensen.

Ten aanzien van het rapport brand Herenweg 25 juli 2015 zal de VVD fractie met een motie komen welke het college oproept om met relevante partijen (zoals de VRU en de Brandweer van Houten) te onderzoeken of een Brandweerkeurmerk veilig wonen / ondernemen ontwikkeld kan worden.

Agenda punten