VVD Statement bij Raadsvoorstel Lekstroom Werkt 2020

In onderstaand artikel kunt u het statement lezen zoals VVD raadslid Marcel Dagniaux dat verwoorde in de gemeenteraadsvergadering van 26 april 2016 bij het raadsvoorstel "Lekstroom Werkt 2020"

"Enigszins verontrust heeft de VVD fractie kennis genomen van het visiedocument “Lekstroom werkt 2020”.  Deze ongerustheid wordt veroorzaakt door een aantal punten:

1. Ogenschijnlijk semantisch is onze zorg over de ondertitel van het visiedocument:  “Schetsontwerp voor de inwoners die (betaald en onbetaald) willen werken”. De VVD is uiteraard een groot voorstander van persoonlijke vrijheid gekoppeld aan eigen verantwoordelijkheid. Maar in die document gaat het  om mensen, meestal als uitkeringsgerechtigde, aan het werk te helpen. Hierin past  in de Participatiewet geen vrijblijvendheid om te WILLEN werken.
  2. Minstens zo groot is de zorg van de VVD over de voorgestelde paradigmashift: “van focus op betaald werk naar focus op betaald én onbetaald werk”. Van een focus is in de laatste situatie geen sprake meer, het wekt de schijn dat alle werkzaamheden gelijk zijn geschakeld. Dit doet wat met de “mindset” van mensen uit de doelgroep maar ook met de WIL als uitvoeringsorganisatie. De VVD onderschat zeker niet het belang van een scala aan werkzaamheden die, vaak onbetaald, in de samenleving worden uitgevoerd. Het uitvoeren daarvan, door werkzoekenden, in de vorm van de wettelijke tegenprestatie heeft de VVD in het verleden van harte gesteund. Maar de zelfstandigheid van mensen wordt voor een groot deel bepaald door inkomen dat zij zelf verwerven. Dat betekent dan ook dat de VVD wil dat de primaire focus blijft liggen op verkrijgen van betaald werk. Hiertoe dient de VVD een amendement in.
  3. Vorige maand heeft de VVD, samen met de SGP, schriftelijke vragen gesteld over:
    1. Hoe binnen WIL nu wordt omgegaan met de wettelijk verplichte tegenprestatie;

U heeft kunnen lezen dat de tegenprestatie weliswaar ter sprake gebracht wordt nà het zogenaamde poort-en schouwproces (zie onderaan) maar dat pas na 6 maanden wordt bekeken of dit daadwerkelijk is gebeurd. Daarna volgt pas een evt. trajekt met een werkcoach. We zijn het er over eens dat het belangrijk is dat iedereen mee doet; waarom wordt hier dan niet eerder en intensiever aandacht aan besteed. De VVD dient een motie in met die strekking.

1. Daarnaast is gevraagd hoe wij binnen WIL presteren bij de uitvoering van de Banenafspraak.
Hier blijkt dat er voor het resterend deel van 2016 ook nog een forse inspanning ligt om het aantal van 1.145 extra banen, voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, te realiseren. Over de aanpak is in de schriftelijke beantwoording het een en ander gezegd. Van de wethouder hoor ik graag hoe hij de kans inschat dat we in WIL verband deze taakstelling gaan halen."