Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 24 mei over?

Dinsdag 24 mei zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Aanpassing Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2015 gemeente Houten

Woningzoekenden in de zestien gemeenten van de Regio Utrecht maken bij sociale woonruimte gebruik van hetzelfde woonruimteverdeelsysteem (Woningnet). De regels voor dit verdeelsysteem staan in de huisvestingsverordening, vastgesteld door iedere gemeenteraad afzonderlijk.

Op 1 juli 2015 is in iedere gemeente een huisvestingsverordening vastgesteld met de eenduidige regionale regels (voorheen gebeurde dit door het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht). Per 1 januari 2016 is een wijziging in de Woningwet van kracht, waardoor aanpassing van de verordening wenselijk is. Daarnaast zullen enkele (technische) wijzigingen doorgevoerd worden.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Collegebrief afwikkeling kleinschalig aanvullend vervoer

In november 2011 is de Bereikbaarheidsvisie voor de gemeente Houten door de raad vastgesteld. Naar aanleiding van de visie is de gemeente Houten in mei 2012 samen met de Samenwerkende Bonden voor Ouderen Houten (SBOH) en Kids Lodge een pilot gestart van een kleinschalig aanvullend vervoersysteem met sociale functie binnen de kern Houten. Het initiatief is meerdere keren verlengd. Exploitant Kids Lodge heeft al in 2015 aangegeven te willen stoppen met de uitvoering van het initiatief omdat het niet goed past binnen de exploitatie van het kinderdagverblijf. Hierop heeft het college besloten een onderzoek uit te laten voeren naar de behoefte en eventueel nieuwe invulling van het kleinschalige vervoer binnen de kern Houten.

De conclusie van het onderzoek is dat, ondanks inspanningen van diverse partijen, het niet gelukt is om het initiatief voor kleinschalig aanvullend vervoer voor ouderen en mensen met een beperking binnen de Rondweg een vervolg te geven. De dienstverlening met de golfkarren, die uitgevoerd wordt door Kids Lodge komt daarmee per 1 oktober 2016 tot een einde.  De huidige gebruikers van de golfkarren (ongeveer 40 à 50 personen) kunnen vanaf dat moment nog wel gebruik maken van de regiotaxi en vrijwillige dienstverlening. In goed overleg met alle betrokkenen wordt gezorgd voor een zorgvuldige afwikkeling richting de huidige gebruikers.

Jaarstukken 2015 en programmabegroting 2017 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De Veiligheidsregio biedt de raad, conform de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht (VRU), de ontwerp jaarstukken 2015 en de concept programmabegroting 2017 aan om hierop een zienswijze te geven. Daarnaast wordt een 1e wijziging van de begroting 2016 voorgelegd.

Jaarstukken VR 2015
De voorliggende jaarstukken betreffen de financiële verantwoording ten opzichte van de vastgestelde 2e gewijzigde begroting 2015. Invulling is gegeven aan de behoefte van het bestuur om een gedetailleerde financiële analyse te geven. Het resultaat voor resultaatbestemming over 2015 is €1,749 miljoen positief. De VRU stelt voor om het resultaat te gebruiken voor het vormen van een aantal noodzakelijke reserves.

1e Wijziging programmabegroting 2016
In juli 2015 is de primaire programmabegroting 2016 door het algemeen bestuur vastgesteld. Er zijn enkele financiële ontwikkelingen die dusdanige consequenties hebben, dat een technische wijziging op die primaire begroting op zijn plaats is.

Ontwerp-programmabegroting 2017
Dit ontwerp is gebaseerd op de reacties op de Kadernota. Een belangrijk punt betreft het opvangen van de daling van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. Hierop heeft de raad een zienswijze ingediend en aangegeven dat zij vinden dat deze daling door de VRU zou moeten worden opgevangen. Naar aanleiding van de beraadslaging in het algemeen bestuur is het kader ten aanzien van dit punt gewijzigd en zal de verlaging in 2017 incidenteel geheel door de VRU worden verwerkt in plaats van deels door de gemeenten. Bij de kaders voor 2018 en verder wordt bezien of de VRU geheel dan wel deels wordt geacht de verlaging te blijven opvangen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.