Waar gaat het rondetafelgesprek van 26 mei over?

Op 26 mei wordt er een Rondetafelgesprek gehouden over de Jaarstukken 2014 en de eerste bestuursrapportage 2015. In dit artikel wordt beschreven welke inhoud deze stukken hebben.

De stukken van dit rondetafelgesprek kunt u terugvinden via deze link. Alle onderwerpen worden voor de VVD fractie door Marcel Dagniaux behandeld.

Jaarstukken 2014 - resultaatbepaling

Het jaarrekeningresultaat 2014 is € 1,4 miljoen positief. Dit komt met name doordat het voorzichtige economische herstel uit 2013 in 2014 is voortgezet. Ook is scherp gestuurd op nut en noodzaak van kosten en flexibele inzet van personeel. Maar er zijn ook enkele incidentele mee- en tegenvallers. Daarnaast blijven we de realisatie van onze ombuigingsagenda goed monitoren. De geplande ombuigingen voor 2014 (€ 0,6 miljoen) zijn nagenoeg (96,3%) helemaal gerealiseerd. Hierover is de raad bij de tweede bestuursrapportage 2014 geïnformeerd.

Het jaarrekeningresultaat 2014 is € 1,2 miljoen hoger dan bij de tweede bestuursrapportage 2014 (€ 0,2 miljoen) was begroot. Met een collegebrief d.d. 15 januari 2015 is de raad geïnformeerd over een aantal financiële ontwikkelingen (positief effect: € 0,7 miljoen) na het vaststellen van de tweede bestuursrapportage 2014 (4 november 2014). Bij het opstellen van de jaarrekening 2014 is hier dus uiteindelijk nog een positief effect van € 0, 5 miljoen bijgekomen. Onder financiën worden op hoofdlijnen de belangrijkste ontwikkelingen toegelicht.

Begroting versus resultaat 2014

Jaarstukken 2014 - resultaatbestemming

Met een afzonderlijk voorstel zijn de jaarstukken 2014 inclusief bijlage Grondexploitatie Houten 2015 en controleverklaring aan de raad aangeboden en is het resultaat van de jaarrekening 2014 bepaald. Met dit voorstel wordt dit eerder bepaalde rekeningresultaat 2014 bestemd.

Eveneens als bij de behandeling van de jaarstukken 2013 wordt de raad bij de jaarstukken 2014 voorgesteld om in te stemmen met het in samenhang beschouwen van de jaren 2013 – 2015. Het gevolg hiervan is, dat het jaarrekeningresultaat 2014 minus de voorgestelde resultaatbestemmingen(€ 179.000) voor een bedrag van € 1.182.821 te storten in de bestemmingsreserve economische crisis. In het overdrachtsdocument 2014 wordt uitgebreid ingegaan op de achterliggende gedachte hiervan.

Door in te stemmen met in 2015 het jaarrekeningresultaat 2014 niet toevoegen aan de vrije algemene reserve maar aan de bestemmingsreserve economische crisis is de prognose voor de stand van de vrije algemene reserve per 31 december 2014 € 2,6 5 miljoen. Deze blijft hiermee nog steeds boven de provinciale norm van € 2, 44 miljoen. Door strak te sturen op de ontwikkeling van het begrotingssaldo is er ook in 2014 geen reden geweest voor versterking van de vrije algemene reserve.

Eerste bestuursrapportage 2015

De prognose van het begrotingssaldo 2015 is op basis van de 1e bestuursrapportage 2015 € 255.000 positief. De opbouw van dit saldo is in de tabel hieronder weergegeven.

Tabel 1e Bestuursrapportage

Zoals in de bovenstaande tabel is te zien, is er sprake van een onttrekking aan de bestemmingsreserve economische crisis van € 1,4 miljoen. Hiertoe heeft de raad bij de vaststelling van de begroting 2015 in november 2014 besloten. Deze onttrekking is conform een eerder besluit van de raad om de jaarrekeningresultaten 2013-2015 met elkaar te verrekenen via de bestemmingsreserve economische crisis. Op basis van de ontwikkelingen in de 1e bestuursrapportage is deze onttrekking vooralsnog in stand gehouden. Bij de 2e bestuursrapportage 2015 wordt opnieuw bekeken of deze onttrekking kan worden bijgesteld.