Taalklasje in de Bengelbongerd

Marcel Dagniaux bezocht het taalklasje voor kinderen van statushouders in de Bengelbongerd en doet verslag.

Afgelopen vrijdag was ik, samen met enkele andere raadsleden en Herman Geerdes als portefeuillehouder, te gast bij het taalklasje op de Bengelbongerd. We zijn daar in gesprek gegaan met de coördinerend bestuurder vanuit de gezamenlijke schoolbesturen en de coördinator van het taalklasje. Wat mij is opgevallen is hoe gedreven onderwijzers en schoolbesturen inhoud geven aan de opdracht om kinderen van statushouders de Nederlandse taal bij te brengen.

Na een gesprek met bestuur en leerkrachten hebben we ook een les bijgewoond. Al snel werd duidelijk hoe enthousiast en gemotiveerd de kinderen zijn. Dit wordt niet in de laatste plaats veroorzaakt doordat de leerkrachten een veilige omgeving creëren voor de kinderen die vaak al een heleboel hebben meegemaakt. Ook het enthousiasme en de persoonlijke aandacht voor (het leerniveau van) ieder kind dragen daar aan bij.

Kortom een waardevolle ervaring die mij het vertrouwen geeft dat alles uit de kast wordt gehaald om kinderen van statushouders een goede start in onze Houtense samenleving te geven.