In het programma Duurzaam Houten presenteert de gemeente haar speerpunten en doelen voor de resterende collegeperiode op 4 duurzaamheidsthema’s . Deze doelen voor 2018 volgen uit het collegeprogramma en/of zijn een concrete vertaling van de ambities uit het Milieubeleidsplan 2010-2015 en de Toekomstvisie Proeftuin Houten 2025. In totaal telt het programma 10 meetbare doelen. Dit biedt, zo stelt het college, een goede basis voor monitoring, doelsturing en communicatie.
Het programma volgt de zogenoemde triple P-benadering. Dit is een integrale
benadering van duurzaamheid gericht op een balans tussen de kapitalen People,
Planet en Prosperity. Het programma Duurzaam Houten focust op activiteiten vanuit
het Planet-kapitaal, maar kijkt daarbij nadrukkelijk naar kansen voor en impact op de
kapitalen People en Prosperity. Hierdoor ontstaat meer samenhang tussen de
duurzame activiteiten in Houten. En het maakt interessante raakvlakken met andere
programma’s binnen de gemeente zichtbaar.
Voor het programma worden geen aanvullende financiële middelen gevraagd. Wel
wordt een voorstel gedaan voor de bestemming van het Toekomstfonds.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Verordening en Beleidsregels leerlingenvervoer
De bestaande verordening leerlingenvervoer en de bijbehorende beleidsregels dateren uit 2002 en zijn dringend aan vernieuwing toe. Het vertrekpunt voor de nieuwe verordening is de nieuwste modelverordening van de VNG welke is gebaseerd op de meest recente wetgeving. Daarnaast zijn vele ouders en ook enkele leerlingen betrokken bij het opstellen van de nieuwe, voorliggende verordening, is de verordening inhoudelijk afgestemd op het nieuwe, recent door de raad vastgestelde, beleidskader Jeugd en Onderwijs en is overleg geweest met de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs.
De wijzigingen op de verordening die te maken hebben met Passend Onderwijs
hebben geen gevolgen voor het feitelijke vervoer van de leerlingen die op dit moment
gebruik maken van het leerlingenvervoer. Ook voor leerlingen die vanwege een
beperking niet zelfstandig kunnen reizen en daarom gebruik maken van aangepast
vervoer (taxivervoer) verandert er niets.
Leerlingen in het voortgezet onderwijs die zelfstandig kunnen reizen verliezen hun
vergoeding voor fiets en openbaar vervoer, tenzij sprake is van buitengewone kosten
voor openbaar vervoer. Dit betekent dat in de huidige situatie maximaal twaalf
kinderen hun vergoeding geheel of gedeeltelijk verliezen. De verordening gaat in op 1 augustus 2016 en geldt voor alle aanvragen die na deze
datum worden gedaan.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Procesplan lokale aanpak Meedoen naar Vermogen
De raad heeft bij de vaststelling van het Schetsontwerp Lekstroom Werkt 2020 op 26 april een amendement (038-2016) aangenomen, waarmee de volgende beslispunten aan het raadsbesluit zijn toegevoegd:
- een procesplan te maken met daarin opgenomen welke relevante stakeholders er bij de totstandkoming van een lokaal actieplan worden betrokken en dit procesplan te agenderen voor de raad van 5 juli 2016;
- een lokaal actieplan 2017 – 2018 te maken – met daarin realistische en meetbare ambities en resultaten - en te agenderen uiterlijk voor de raad van 20 december 2016.
Het college heeft in aanvulling op het collegeprogramma als nieuwe ambitie voor deze collegeperiode het concept van een Houtens Werkbedrijf opgevoerd. In de Perspectiefnota 2017 is dat vervolgens ook financieel vertaald. In dit procesplan worden de verschillende activiteiten op het gebied van “Meedoen naar Vermogen” (ter uitvoering van het Schetsontwerp in algemene zin en ter realisatie van het Houtense Werkbedrijf in het bijzonder) in hun onderlinge samenhang benoemd.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Zienswijze begrotingswijziging 2016 WIL
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) kent een eigen planning- en controlcyclus die bestaat uit een jaarrekening, een kaderbrief, een (meerjaren-)beleidsplan en een begroting. WIL betrekt de colleges van de Lekstroomgemeenten bij de totstandkoming van de documenten middels het opvragen van zienswijzen.
Voor ligt nu een voorstel met betrekking tot de zienswijze op de begrotingswijziging
2016. Over de voorliggende begrotingswijziging 2016 is de raad middels een
vooraankondiging schriftelijk geïnformeerd in december 2015. Deze vooraankondiging
is voor kennisgeving aangenomen. Hieronder treft u de voorgestelde zienswijze aan
ten aanzien van de begrotingswijziging 2016. Conclusie is WIL te verzoeken de
effecten van de groei van de bijstand huishoudens op de begroting en de
achterliggende budgetten te monitoren en de verhoging van de opgevoerde
uitvoeringskosten in verband met de toename van het aantal klanten mee te nemen in
de tweede bestuursrapportage aangezien de voorgestelde begrotingswijziging WIL
2016 gezien de omstandigheden aannemelijk te achten is
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) kent een eigen planning- en controlcyclus die bestaat uit een jaarrekening, een kaderbrief, een (meerjaren-)beleidsplan en een begroting. WIL betrekt de colleges van de Lekstroomgemeenten bij de totstandkoming van de documenten middels het opvragen van zienswijzen.
De zienswijzen bij de kaderbrief 2017 zijn betrokken bij de
totstandkoming van de nu voorliggende Begroting en beleidsplan 2017 incl.
meerjarenperspectief 2018-2020 WIL. De Begroting 2017 WIL bevat de
beleidsvoornemens voor 2017 en een financiële doorkijk (op hoofdlijnen) n aar de
jaren 2018-2020.
Onlangs zijn de zienswijze bij de Kaderbrief 2017 WIL vastgesteld. De zienswijze bij
de Kaderbrief 2017 WIL is rechtstreeks door te trekken naar die bij de nu voorliggende
Begroting en beleidsplan 2017 WIL. Hierbij treft u de zienswijze ten aanzien hiervan
aan.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
De titel van het collegeprogramma 2014-2018 is “Houten maken we samen”. Onder dit motto is de afgelopen twee jaar het nodige in gang gezet en gerealiseerd. We hebben eerder aangekondigd dat we bij de Perspectiefnota 2017, halverwege de bestuurs - periode, zouden rapporteren over de voortgang van de ambities uit het collegeprogramma.
Deze voortgangsrapportage is bij deze perspectiefnota opgenomen en laat zien dat we goed op koers liggen wat betreft de uitvoering van onze plannen. Samenwerking is daarbij steeds meer de sleutel tot succes; tussen gemeente en inwoners, tussen instellingen en bedrijven, tussen gemeenten in de regio, tussen raad en college en gemeentelijke organisatie.
Ook de komende anderhalf jaar blijven we onze verantwoordelijkheid nemen, door nieuwe vraagstukken actief op te pakken en door te investeren in de kwaliteit van bestuur en organisatie, van vandaag en van morgen. We blijven ambitieus; we zijn nog niet klaar met de uitvoering van het collegeprogramma en blijven - met inwoners, bedrijven en partners - plannen en projecten ontwikkelen en in uitvoering nemen. In de perspectiefnota geven we aan over welke plannen en projecten dit gaat.
We blijven daarbij financieel solide; we houden de begroting vanaf 2018 meerjarig sluitend. Dit is een belangrijke voorwaarde om voor repressief (terughoudend) toezicht van de provincie Utrecht in aanmerking te komen. Een belangrijk fundament onder dit financieel meerjarenperspectief is het door de raad vastgestelde pakket voor de 3e fase ombuigingen oplopend tot € 4,9 miljoen in 2018. In het financieel perspectief van deze perspectiefnota geven we de stand van zaken van de ombuigingsagenda 2014-2018 weer. In de perspectiefnota 2017 is gekozen om onze ambities te realiseren door middel van tijdelijke investeringen. Dit doen we door de inzet van bestaande bestemmingsreserves, maar ook door een extra onttrekking (€ 2,46 miljoen) aan algemene beklemde reserve. Ook na de inzet van deze middelen blijft de algemene beklemde reserve ruim boven de ondergrens van circa 20% van het begrotingstotaal 2017, te weten: circa € 22 miljoen.
De analyse van de meicirculaire 2016 laat zien dat de positieve trend uit de mei - en
septembercirculaire 2015 wordt onderbroken. Hierdoor biedt het financieel
meerjarenperspectief 2017-2020 nu nog geen ruimte voor een structurele
lastenverlaging voor de inwoners van Houten. Zodra zich hiervoor mogelijkheden
voordoen komen wij met voorstellen voor lastenverlichting.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.