VVD Statement bij Perspectiefnota 2017

In dit artikel kunt u het VVD statement over de Perspectiefnota 2017 teruglezen zoals dat in de raadsvergadering van 5 juli 2016 werd verwoord door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

In de perspectiefnota trapt het college af met aan te stellen dat we Houten ‘krachtig ontwikkelen in een dynamische en onzekere omgeving’. Landelijk is er goed doorgepakt door het kabinet waardoor de economische crisis omgebogen is naar groei. In Houten is ook goed doorgepakt met een eveneens goed resultaat. Dit resultaat is het gevolg van goed samenwerken tussen college, gemeenteraad, ambtenaren, inwoners, bedrijven, verenigingen en ga zo maar door:  Houten maken we samen! De titel van het collegeprogramma blijkt eens te meer prima gekozen.

Het Sociale Domein

Een van de succesverhalen ligt in het vergroten van de zelfredzaamheid van onze inwoners via de transities in het Sociale Domein. Te zien is dat het werkt! Ook in Houten is inmiddels een overschot op dit budget ontstaan doordat mensen meer gestimuleerd worden zelf oplossingen te zoeken in plaats te snel een beroep te doen op de overheid.  Om dit nog verder te versterken wordt een financiële impuls voorgesteld voor ‘Sterke Buurten’. De VVD fractie kan zich volledig vinden in dit initiatief indien het bedoeld is om onderlinge hulp en samenredzaamheid te vergroten. Graag een bevestiging hiervan van de wethouder. Dit geldt ook voor het voorstel om te komen tot een Houtens werkbedrijf; indien dit de participatie van Houtense inwoners ten goede komt kunnen we ons daar goed in vinden.

Verder is het goed om te zien dat de vorig jaar tot en met 2017 verlengde schotten na dit jaar weer komen te vervallen. Precies zoals de VVD vorig jaar al voorzag, Wij pleitten daarom toen ook al voor zo snel mogelijk wegnemen van de schotten zodat de middelen die niet op dit domein worden uitgegeven vrij komen voor andere zaken die Houtenaren bezig houden.

Voor wat betreft de opvang van vluchtelingen vindt de VVD fractie het goed dat het college richting het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft aangegeven alleen onder de Houtense voorwaarden in te willen gaan op het verzoek tot plaatsen van vluchtelingen die nog in de procedure zitten. We kunnen mensen alleen goed helpen als het op onze voorwaarden kan en met voldoende draagvlak van de Houtense samenleving. Wij gaan ervan uit dat dit in de komende jaren ook op deze manier zal worden benaderd.

De huisvesting van statushouders wordt voortvarend opgepakt, dat hierbij ook aan de Houtense woningzoeker gedacht wordt is erg goed. Wij hebben er eerder dit jaar niet voor niets voor gepleit dat de Houtense woningzoeker niet de dupe mag zijn van de toename van statushouders. Het ombouwen van een kantoorgebouw aan de Molen om beide doelgroepen te huisvesten is daarom een goede zaak.

De Ruimtelijke Agenda

Vooruitlopend op de Omgevingswet heeft de gemeente een uitnodigende houding naar initiatiefnemers. Dit is in meerdere gevallen zeer succesvol gebleken, maar het kan ook schuren: niet voor niets vroeg de VVD fractie aandacht voor het plaatselijke versus het algemene belang in bestemmingsplannen. Met de Omgevingswet gaan gemeenten over van 26 wetten naar één regeling voor het fysieke domein: minder regels, meer eenvoud en efficiëntie in de integrale uitvoering van ruimtelijke plannen. Liberaler kunnen plannen haast niet worden, dat voor de voorbereiding en uitvoering hiervan extra inzet nodig is ondersteunen wij dan ook.

Er is terecht veel aandacht voor het mooie buitengebied van Houten in de perspectiefnota. Het bericht van het college dat woningbouw in ’t Goy mogelijk gemaakt is door de provincie is met veel enthousiasme begroet in de fractie! Wij willen de wethouder bedanken voor de inspanningen die dit mogelijk hebben gemaakt. Dit geldt overigens ook voor het voornemen om ‘missing links’ in de regionale fietsverbindingen, zoals in de kern van ’t Goy en naar de Goyerbrug, te realiseren. Andere investeringen in het gebied moeten zorgen voor het versterken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie als economische en recreatieve drager.

Ook voor het Rond is aandacht en dat is hard nodig; om winkelleegstand tegen te gaan en het centrum aantrekkelijker te maken gaat Vastgoedbeheerder Altera fors investeren in haar panden. De gemeente doet terecht ook een duit in het zakje om de openbare ruimte aantrekkelijker te maken.

Duurzaamheid

Houten scoort goed op duurzaamheid:  onze gemeente stond op de vijfde plaats in de Nationale monitor duurzame gemeenten 2015. Nu pleiten we niet direct om op de rem te gaan staan, maar het geeft ook wel weer aan dat we gewoon goed doen op dit gebied. Voor de komende jaren wil het college werk maken van het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed. Dat juichen wij toe: minder energie verbruiken is beter dan zogenaamde groene energie. De VVD fractie heeft wel de kanttekening bij de opmerking in de perspectiefnota dat er rekening gehouden moet worden met de onrendabele top in het nog uit te werken investeringsprogramma van €2,5 - €3,0 miljoen. Het goede voorbeeld geef je niet door onrendabele investeringen te doen, dat doe je door financieel verstandige investeringen die burgers of ondernemingen ook kunnen doen.  Met onrendabele investeringen geef je juist het verkeerde voorbeeld!

Wij zijn blij dat er voortgang wordt geboekt bij de gesprekken tussen inwoners, gemeente en Eneco naar aanleiding van de overlast van de windmolens aan de Veerwagenweg. Het geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is om keuzes met zo’n grote impact op de leefomgeving van inwoners zorgvuldig te nemen.

Veiligheid

Het doet de VVD goed te zien dat de oproep van collega Ruud Vis om te onderzoeken of gekomen kan worden tot een keurmerk ‘Brandveilig gebruik’ (voor kleinschalige panden) voortvarend wordt opgepakt. Zoals bekend vinden wij veiligheid van het grootste belang, we zijn daarom ook content met het voornemen tot het nemen van infrastructurele maatregelen om de aanrijtijden van hulpdiensten te verminderen.

Financiële huishouding

Financieel gaat het relatief goed met Houten, het huishoudpotje is gezond te noemen al is nog steeds een onttrekking aan de bestemmingsreserve Economische Crisis van €1,6 miljoen nodig om de begroting incidenteel sluitend te maken. In de beslispunten wordt dan wel aangegeven dat er €850.000 uit deze bestemmingsreserve nodig is, deze komt bovenop de €750.000 die al voorzien was.

De ombuigingen lopen echter op plan en de transities in het Sociale Domein leveren op. Het meerjarenperspectief is vanaf 2018 positief te noemen. De lokale lasten dalen in 2017 door lagere kosten voor riolering en door een eenmalige meevaller (SALTO A12) kan er zelfs voorzichtig geïnvesteerd worden.

Dat er daarnaast nog geen ruimte is voor een structurele verlaging van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) is de VVD een doorn in het oog. In de komende periode zullen wij de mogelijkheden om dit nog wel te realiseren voor 2017 scherp in de gaten houden. De septembercirculaire zien wij met veel belangstelling tegemoet!

Voorzitter, het zal na mijn betoog geen verbazing wekken dat de VVD fractie zich goed kan vinden in de perspectiefnota 2017.