VVD Statement raadsvoorstel Programma Duurzaam Houten

Onderstaand kunt u het VVD statement over het raadsvoorstel Programma Duurzaam Houten teruglezen zoals dat in de raadsvergadering van 5 juli 2016 werd verwoord door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

VVD statement Programma Duurzaam Houten

Allereerst complimenten voor het heldere stuk! De infographics in het programma zijn zeer duidelijk en verdienen navolging in andere beleidsvelden.

In het programma wordt aangegeven dat van binnen naar buiten gewerkt wordt. Dat is dan de tegenovergestelde richting van vrijwel alle andere domeinen waarbij van buiten naar binnen wordt gewerkt. Dat baart zorgen: de gemeente zou wat de VVD fractie betreft beter ‘buiten’ kunnen faciliteren en stimuleren en niet zelf ‘binnen’ eerst met het geld van de Houtense inwoners moeten initiëren en denken dat de samenleving dan wel volgt. Met name de aankondiging in de stukken van de perspectiefnota dat de onrendabele top voor het verduurzamen van het gemeentelijke vastgoed €2,5 – 3,0 miljoen kost doen de wenkbrauwen fronsen. De gemeente denkt het goede voorbeeld te geven door met geld van de samenleving onrendabele investeringen te doen. Dit zal door de inwoners niet gezien worden als het goede voorbeeld, sterker nog: dit zal geen navolging krijgen! Wij vinden het prima dat onderzocht wordt wat rendabel verduurzaamd kan worden, maar zullen niet akkoord gaan met onrendabele investeringen op kosten van de Houtense inwoner.

Dan het voorbereiden op een tweede windpark. De VVD hecht aan het goed doorlopen en afronden van de evaluatie van het eerste windmolenpark. Dat er door de wethouder geanticipeerd wordt op een goede afloop is te begrijpen. Een herhaling van het proces zoals bij het eerste windpark is niet wenselijk en daarom is te begrijpen dat er budget gevraagd wordt voor een procesmanager  om een en ander nu beter te laten verlopen. Voor de VVD fractie is het ook van belang dat het proces inderdaad beter gaat lopen. Een juiste locatie met draagvlak in de omgeving is niet wenselijk, maar noodzakelijk! Dit is echter wel de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer. Het goed oppakken van de leerpunten uit de evaluatie van het eerste windpark is echter de verantwoordelijkheid van de gemeente. Graag horen wij van de wethouder wat het beoogde eindresultaat is van de lopende evaluatie en onder welke voorwaarden de procesbegeleiding voor het tweede park aan het werk mag.

Verder wordt er in het programma ingezet op circulair inkopen, hier wordt €108.000 voor geraamd. Uit het programma wordt echter niet duidelijk waar dit geld aan uitgegeven wordt. Hooguit kunnen we hier uit halen dat circulair inkopen meer kosten met zich meebrengt. Hoe is dit bedrag opgebouwd? Wat is het grotere plan? Hoe gaat het college ervoor zorgen dat dit op termijn wel kostenneutraal kan? Wat zullen de kosten na 2018 zijn? Graag een toelichting van de wethouder op deze vragen.

Ook het activiteitenoverzicht is onvoldoende helder; er staan veel projecten genoemd, maar wat deze inhouden, wat bereikt moet worden en wat het kost is allemaal niet bekend. Ook hier willen we graag meer toelichting voordat we akkoord kunnen gaan.

Samenvattend voorzitter, zijn wij kritisch over het raadsvoorstel. Er wordt veel geld gevraagd voor activiteiten die onvoldoende zijn toegelicht of waarvan volgens de kosten volgens ons bij initiatiefnemers horen. Voordat wij ons standpunt definitief kunnen bepalen of wij al dan niet instemmen met het programma Duurzaam Houten willen we graag horen of de wethouder onze zorgen kan wegnemen.