VVD Standpunt ombouw kantoorgebouw De Molen 43-49

Nederland wordt momenteel geconfronteerd met een verhoogde toestroom van vluchtelingen. Mensen die vervolging vrezen wegens ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of een politieke overtuiging hebben volgens het Vluchtelingenverdrag van de Verenigde Naties uit 1951, recht op bescherming. En zo hoort het ook: vrijheid is een groot goed en als je dat wordt afgepakt dan is het goed dat iemand opgevangen kan worden. De VVD vindt het wel van belang dat mensen zoveel mogelijk in hun eigen regio worden opgevangen. Het oplossen van de oorzaken hiervan ligt niet binnen de invloedssfeer van onze gemeenteraad. Toch hebben we allemaal wel met de gevolgen ervan te maken. Dit maakt dat vrijwel iedereen in Houten er een mening over heeft. Aangezien het complexe materie betreft worden meningen vaak gebaseerd op het door elkaar halen van termen als vluchtelingen, asielzoekers, statushouders en het huisvesten ervan, asielzoekerscentrum, noodopvang, crisisnoodopvang en ga zo maar door. Voor de duidelijkheid hebben we de asielprocedure nog eens in een schema gezet.

In Houten hebben wij vooralsnog alleen te maken met statushouders aangezien er in Houten geen asielzoekerscentrum (azc) is. De vluchtelingen in een asielzoekerscentrum zijn nog in asielprocedure, van hun is nog niet bekend of de asielaanvraag terecht is. In oktober vorig jaar is er een crisisnoodopvang geweest in sporthal de Wetering. Dit was nodig omdat het toegenomen aantal vluchtelingen dat in Nederland onderdak zoekt, zorgde voor overvolle asielzoekerscentra en noodopvanglocaties. In Houten is de crisisnoodopvang goed gegaan, er waren geen noemenswaardige incidenten. Een groot aantal vrijwilligers heeft onder leiding van de gemeente en welzijnsorganisatie Van Houten&co de vluchtelingen toen op een goede manier opgevangen.

Dat de azc’s en noodopvanglocaties in Nederland vol zijn komt onder meer doordat er onvoldoende doorstroming is van statushouders uit de azc’s. De vluchteling heeft dan inmiddels een (tijdelijke) verblijfsvergunning en wordt dan statushouder (eigenlijk vergunninghouder) genoemd. Statushouders moeten vervolgens doorstromen naar de huisvesting die gemeenten moeten verzorgen. Omdat daar vaak geen huizen beschikbaar zijn blijven de statushouder in het azc, en zo is de cirkel weer rond.

Statushouders in Houten

De grootte van de gemeente is bepalend voor het aantal statushouders dat opgevangen moet worden; in Houten zijn dat voor dit jaar 134 mensen. Van dit aantal wordt getracht zoveel mogelijk van de mensen die eind vorig jaar tijdelijk opgevangen zijn in sporthal de Wetering te plaatsen; zij zijn immers hun integratie al begonnen in Houten.

De fractie van VVD Houten heeft eerder dit jaar in de raadsvergadering van 19 januari aangegeven dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen: Houten moet, binnen haar mogelijkheden, zorgen voor de huisvesting, integratie, onderwijs, zorg en participatie van statushouders. Wij hebben in deze raadsvergadering aangegeven dat Houten niet ‘een te grote broek aan moet trekken’ en dus niet meer statushouders moet opnemen dan wettelijk toegewezen. Als je mensen wilt helpen moet je daar ook goed toe in staat zijn en dat kan niet wanneer je er teveel opneemt! De VVD pleitte er tevens voor te zorgen dat naast de huisvesting van statushouders ook aan de Houtenaren die al jaren op de wachtlijst staan gedacht wordt.  Met het plan om 57 appartementen te bouwen in het kantoorpand aan de Molen 43-49 wordt recht gedaan aan dat verzoek: het pand wordt voor de helft gebruikt om betaalbare starterswoningen te bouwen.

De Molen 43-49

De fractie van VVD Houten vindt het van belang dat er in lijn met de recent vastgestelde woonvisie voldoende geschikte woonruimte is voor alle Houtense doelgroepen: voor gezinnen, ouderen, jongeren, betaalbare koopwoningen voor starters en ga zo maar door. Ook voor statushouders moet voldoende woonruimte zijn, wij vinden het wel van belang dat deze de Houtense inwoners die al jaren op de wachtlijst staan niet verdringen. Wij zijn dan ook blij met de aankoop van het pand aan de Molen 43-49 door Viveste en het ombouwen ervan naar voor starters betaalbare woningen. Dat hierbij ook ruimte is voor statushouders vinden we een goede zaak: wij moeten immers onze verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk is het belangrijk dat statushouders verspreid over de gemeente worden gehuisvest, dat zorgt voor een betere integratie. Met deze oplossing is dat nog steeds goed mogelijk.

De liberale waarden vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid zijn hier wat ons betreft van groot belang. Door het samen zoeken naar oplossingen in plaats van het vergroten van onze (menings)verschillen zorgen we ervoor dat Houten een prachtige gemeente is en blijft. Daar moeten we samen aan blijven werken!

Klik voor een groter plaatje van de procedure op onderstaand bestand.