Fruitsector gaat voor transparantie

Zaterdag 20 augustus vond de onthulling plaats bij het bedrijf van de Familie Uijttewaal van het eerste bord in de gemeente Houten met het keurmerk “Kromme Rijn Boert en Teelt Bewust”. Er was een flinke opkomst van belangstellenden die voor de gelegenheid een kijkje kwamen nemen bij dit fruitbedrijf. De VVD fractie was vertegenwoordigd door Robert Paling.

Een ondernemersgroep van veehouders en fruittelers in het Kromme Rijn gebied heeft in 2015 het  initiatief genomen het project “Kromme Rijn Boert en Teelt Bewust” te starten.

Kromme Rijn Boert en Teelt Bewust” (KRBTB) is een bedrijfslabel in de Kromme Rijnstreek voor maatschappelijke verantwoord agrarische ondernemen. Partners bij dit project zijn de betreffende gemeenten, waaronder de gemeente Houten en de diverse afdelingen van LTO. Het doel is om contact te leggen met burgers die niet dagelijks met de producenten van hun voedsel in aanraking komen.

De familie Uijttewaal  aan de Kapelleweg 20 in ’t Goy is een van de initiatiefnemers van KRBTB en het eerste bedrijf in Houten waar het bord met dit keurmerk bij de ingang staat. De onthulling werd zaterdag 20 augustus verricht door VVD wethouder Herman Geerdes. Een groot aantal belangstellenden was op deze happening afgekomen en zij gingen natuurlijk allemaal met een zakje appels, die ze zelf geplukt hadden, naar huis.

VVD Houten is bijzonder te spreken over dit initiatief van ondernemers die op deze manier hun bedrijf een paar keer per jaar openstellen voor belangstellenden uit de omgeving. Zij  laten op deze manier zien hoe hun dieren gehouden worden en hoe de voedingsmiddelen geteeld worden. Het scheppen van de gelegenheid om ter plaatse kennis van zaken op te doen zal hopelijk leiden tot beter begrip en een vermindering van ongenuanceerde uitspraken over productiemethodes. Tevens wordt door de dialoog tussen producent en consument, de producent direct gewezen op de wensen van de consument. Hopelijk zullen veel inwoners in de komende tijd de KRBTB bedrijven gaan bezoeken.