Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 15 november over?

Dinsdag 15 november zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Onderzoek rekenkamercommissie: Participatie in de gemeente Houten

Burgerparticipatie en overheidsparticipatie vormen een onderwerp dat volop in de belangstelling staat en in beweging is.

“Op welke wijze geeft de gemeente Houten invulling aan de ambities op het gebied van burger-/overheidsparticipatie, wat zijn de ervaringen van de betrokkenen met dit beleid en welke lessen kunnen uit deze ervaringen worden getrokken en wat betekent dit voor de rol van de raad?”

Deze vraag stond centraal in het onderzoek naar burger-/overheidsparticipatie, dat de rekenkamercommissie (rkc) Houten in het afgelopen jaar heeft uitgevoerd.

Samenleven en samenwerken begint en eindigt met respect voor elkaar, met een gemeenschappelijk besef van de opgaven waarvoor de samenleving zich gesteld ziet en met een transparant en zorgvuldig proces om tot afwegingen en besluiten te komen. Uit gesprekken en werksessies kwam naar voren dat het hierbij steeds om vijf punten gaat:

• ‘ruimte geven’,
  • ‘stimuleren en inspireren’,
  • een ‘goede samenwerking’,
  • een ‘gemeenschappelijke werkwijze’
  • en een ‘zichtbare en positieve bijdrage vanuit de politiek’.

Deze punten heeft de rkc omgezet naar een ontwikkelagenda, die de raad maar ook het college, de ambtenaren, de burgers en initiatiefnemers zelf kunnen gebruiken om participatie verder tot ontwikkeling te brengen. De raad moet condities scheppen en kaders stellen om college, ambtenaren, burgers en andere betrokkenen in staat te stellen hun bijdrage(n) te leveren aan de realisering van de participerende samenleving. De ontwikkelagenda biedt de raad een leidraad om die condities verder vorm te geven. Hierbij heeft de raad een voortrekkende, voorbeeldstellende en agendastellende rol.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH).

Dit raadsvoorstel regelt dat de gemeente Houten voldoet aan de wettelijke verplichting van het hebben van een verordening waarmee ten minste de kwaliteit voor de diensten van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht wordt vastgelegd.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de raadsvergadering zal VVD raadslid Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Eerste wijziging van de Algemene subsidieverordening

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft haar model Algemene subsidieverordening 2013 geactualiseerd. Om een actueel wettelijk toetsingskader voor de subsidieverstrekking te hebben is het nodig om de geldende Algemene subsidieverordening (Asv) te wijzigen.

Deze 1e wijziging moet gezien worden als “noodzakelijk onderhoud”. Door de wijziging is de Asv weer actueel en voldoet zij aan de huidige wet- en regelgeving.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux het  woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.