Waar gaat het Rondetafelgesprek van 22 november over?

Dinsdag 22 november is er weer een Rondetafelgesprek gepland. In dit artikel kunt u lezen waar deze over gaat en welk VVD fractielid deelneemt aan het gesprek.

Besluitvorming samenvoeging van de ambtelijke organisaties van Houten en Wijk bij Duurstede

Begin 2014 is vanuit Wijk bij Duurstede de vraag aan het college van Houten gesteld om de mogelijkheden van intensieve ambtelijke samenwerking nader te verkennen. Het college van Houten heeft hier positief op gereageerd. De verschillende onderzoeksresultaten naar de samenwerkingskansen en - mogelijkheden, hebben het college voldoende aanknopingspunten gegeven om de raad nu voor te stellen om de ambtelijke organisaties van Houten en Wijk bij Duurstede samen te voegen, tot één nieuwe ambtelijke organisatie voor de gemeentebesturen van Houten en Wijk bij Duurstede.

Houten is een betrokken en aantrekkelijke gemeente in het prachtige Kromme Rijngebied. Een economische toplocatie in de Utrechtse stadsregio. Een gemeente met ambities en dromen voor de toekomst en met opgaven in het heden. De Houtense agenda is dynamisch en omvangrijk. Politiek, bestuur en ambtelijke organisatie willen zich ook in de komende jaren vol blijven inzetten voor deze Houtense agenda. Op een professionele en efficiënte manier, waarbij de persoonlijke benadering centraal staat. Dat betekent een bestuur dat zichtbaar en bereikbaar is. En betrokken ambtenaren, die maatwerk leveren voor de samenleving. Dichtbij bestuur en burgers en in samenspel met hen en andere partners.

Om dit alles waar te kunnen blijven maken, is er volgens het bestuur en de organisatie meer slagkracht nodig dan er nu beschikbaar is. De strategische kracht, het innovatief vermogen en het vermogen om goed opdrachtgever te zijn moeten worden versterkt. Het bundelen van krachten van de ambtelijke organisaties van Houten en Wijk bij Duurstede geeft de gewenste ruimte om binnen beschikbare budgetten deze noodzakelijke versterking in kwaliteit en kwetsbaarheidsreductie duurzaam en in eigen huis te realiseren. De organisaties van Wijk bij Duurstede en Houten zijn om meerdere redenen geschikte partners voor elkaar.

In het raadsvoorstel wordt een besluit genomen over het maken van een bedrijfsplan om te komen tot een ambtelijke fusie van beide gemeenten. Bestuurlijk blijven de gemeenten wel zelfstandig; dus met een eigen burgemeester, wethouders en gemeenteraad.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.