VVD Statement raadsvoorstel ambtelijke fusie Houten en Wijk bij Duurstede

Onderstaand kunt u het statement van VVD fractievoorzitter Eef Stiekema lezen dat uit werd gesproken in de extra raadsvergadering van 15 december 2016 bij de behandeling van het raadsvoorstel over de verregaande samenwerking tussen de gemeenten Houten en Wijk bij Duurstede.

Voorzitter, college, collega raads- en commissieleden en overige belangstellenden,

Vandaag wordt een belangrijk besluit genomen over een verregaande samenwerking tussen de gemeenten Wijk bij Duurstede en Houten. Na uitgebreid onderzoek is geconcludeerd dat een ambtelijke fusie de beste en meest profijtelijke vorm van samenwerking op zal leveren. Hoewel de acute noodzaak daarvoor vooral bij de gemeente Wijk bij Duurstede ligt is dit ook voor onze gemeente verstandig. Met het oog op de toekomst wordt het steeds belangrijker om een ambtelijke organisatie te hebben die in staat is de uitdagingen van dan aan te kunnen. Met de fusie wordt beoogd de kwaliteit van de organisaties te verbeteren, de kwetsbaarheid te verminderen en de kosten te verlagen.

Uiteraard was de VVD naast de eerste twee als continu pleitbezorger van lage kosten zeer verheugd over dat laatste. Gaandeweg het proces bleek echter dat het noodzakelijk is de opbrengsten van de fusie te herinvesteren in de nieuwe organisatie. Na een aanvankelijke teleurstelling hierover is het nu duidelijk voor onze fractie dat dit nodig is.

Voor de ambtelijke fusie is van belang dat onze inwoners geen hinder ondervinden ‘tijdens de verbouwing’ maar eerder nog de voordelen ondervinden van de samenwerking. De verminderde kwetsbaarheid, de hogere kwaliteit en de controle over de kosten moeten ook zichtbaar zijn voor onze inwoners. Wat ons betreft zou dat bijvoorbeeld in een betere service of verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte te zien moeten zijn.

Weliswaar besluiten we vandaag nog niet over de ambtelijke fusie tussen beide gemeenten, maar over het maken van een bedrijfsplan en de randvoorwaarden waaraan deze moet voldoen. Als volgend jaar het bedrijfsplan uitzicht geeft op een positieve business case, dan zal in lijn met het besluit dat vandaag voorligt ook ingestemd worden met de fusie. Er wordt vandaag dus een belangrijk besluit genomen.

Omdat de financiële randvoorwaarden voor het bedrijfsplan voor de VVD fractie onvoldoende specifiek zijn stellen we voor deze met behulp van twee amendementen te verbeteren:

• Doordat er in het raadsvoorstel  geen concreet bedrag wordt genoemd lijkt een ‘carte blanche’ te ontstaan indien de meeropbrengst hoger is dan nu geschetst. Het amendement repareert dit en maakt vooraf helder dat in het bedrijfsplan rekening gehouden kan worden met een gelimiteerd bedrag. Wij stellen voor dit bedrag te stellen op €1.500.000. Door de gemeenteraden van beide gemeenten naar rato te laten besluiten over hun deel van de meeropbrengst kan deze per gemeente aangewend worden. Er wordt op deze manier zelfs meer in de organisatie geïnvesteerd dan wanneer wordt besloten de fusie niet door te laten gaan.
  • De terugverdientijd wordt in de financiële kaders onvoldoende concreet gemaakt. Met het amendement wordt vooraf vastgelegd dat 2,5 jaar een redelijke terugverdientijd is voor de frictie- en projectkosten.

Het bedrijfsplan kan door toevoeging van deze amendementen concreter op haar randvoorwaarden worden beoordeeld en voorkomt discussie achteraf.

Verder wil onze fractie aan het college meegeven dat er in het bedrijfsplan beschreven moet worden hoe na twee tot drie jaar na de daadwerkelijke ambtelijke fusie geëvalueerd kan worden hoe de kwetsbaarheid is verminderd, de kwaliteit is verbeterd en de kosten zijn verlaagd. Graag een toezegging op dit punt.