VVD statement Raadsvoorstel Kantorenstrategie Gemeente Houten

In dit artikel kunt u het statement teruglezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema uitsprak in de raadsvergadering van vandaag bij de behandeling van de Kantorenstrategie Gemeente Houten.

Met de Kantorenstrategie wordt gereageerd op de actualiteit; een aantal oorzaken heeft er voor gezorgd dat er een te groot areaal aan kantooroppervlakte is Houten is. Dit probleem speelt in het hele land en is niet uniek voor Houten, wel is het probleem in Houten groter dan het gemiddelde in het land. Tijd om actief in te grijpen dus. Met de Kantorenstrategie worden keuzes gemaakt waarbij duidelijk wordt welke gebieden moeten veranderen en welke behouden moeten blijven.

De VVD fractie kan zich vinden in de strategie en wil een aantal aanbevelingen meegeven aan het college:

• Blijf actief werken aan city marketing zodat nieuwe ondernemingen Houten als een aantrekkelijke vestigingsplaats blijven zien. Werk dus niet alleen aan transformatie maar ook aan het vullen van kantoorpanden zodat de arbeidsplaatsen zoveel mogelijk behouden blijven.
  • Betrek in keuzes de positie die Houten in regionaal en groter verband heeft, het TriStateCity concept. Neem dit mee in het convenant Kantoren dat in regionaal verband (U10) afgesproken wordt zodat we elkaar kunnen versterken in plaats dat we  elkaar beconcurreren.
  • Zorg ervoor dat de transformatiegebieden van een hoog kwalitatief niveau blijven zodat het het aantrekkelijk blijft of nog aantrekkelijker wordt om in het overige gebied hoogwaardige kantoren te behouden.