VVD Standpunt over de communicatie- en participatievisie

In dit artikel kunt u het standpunt van de VVD fractie lezen over de communicatie- en participatievisie van de gemeente Houten. Deze is besproken in de gemeenteraadsvergadering van 21 maart 2017.

Voorzitter,

De visie is helder en geeft een goede analyse van de verschillende actoren in communicatie en de maatregelen die de gemeente neemt om de communicatie en participatie te verbeteren. Zoals we vanavond hebben kunnen zien is goed communiceren over het beleid van en uitvoering ervan door de gemeente op alle niveaus erg belangrijk.

Datzelfde geldt overigens ook wanneer het niet om gemeentelijk beleid gaat, maar om initiatieven uit de Houtense gemeenschap. Duidelijkheid over wat wel en wat niet past binnen de kaders kan veel ellende voorkomen, of om het positiever te stellen: kan een initiatief vleugels geven.

In de visie worden zes uitdagingen beschreven:
1.    Bouwen aan vertrouwen
2.    Kiezen voor de dialoog als basis
3.    Leren omgaan met sociale media
4.    Stem geven aan de zwijgende meerderheid
5.    Specifieke doelgroepen bereiken
6.    Communiceren in tijden van crisis

Voor elk van bovenstaande uitdagingen is in de visie aangegeven wat nodig is voor de uitdagingen en wat de gemeente gaat doen. Overigens ligt er bij deze uitdagingen ook een nadrukkelijke rol voor ons als gemeenteraadslid!

Kan de wethouder aangeven op welke manier vinger aan de pols gehouden wordt over de invoering van de visie en het succesvol uitvoeren ervan?