VVD statement over collegebrieven Dialoog Windpark Houten

In dit artikel kunt u het statement van de VVD lezen over de collegebrieven met betrekking tot de dialoog Windpark Houten zoals dat werd verwoord door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema in de raadsvergadering van 21 maart.

Voorzitter,

Er is de afgelopen jaren veel energie gestoken in het verminderen van de overlast die omwonenden ervaren als gevolg van de windturbines langs de Veerwagenweg. Omwonenden, gemeente en Eneco hebben veel gedaan om herstel van vertrouwen en herstel van nachtrust te bereiken.

Op dit moment zijn er twee maatregelen voorzien die een bijdrage zullen moeten leveren aan het herstel van de nachtrust: installatie van zogenaamde uilenveren op de wieken en het elimineren van de bromtoon van de turbines. Deze maatregelen zullen het aantal decibel verminderen en naar verwachting ook de ervaren overlast.

Over een derde voorgestelde maatregel is geen overeenstemming onder de omwonenden: het aanpassen van het draairegime van de turbines. Aangezien de verwachting is dat deze maatregel een verdere vermindering van de overlast bewerkstelligd geeft dit een onbevredigend gevoel. Zeker omdat er afgesproken werd dat er eerst een omkeerbare proef zou worden uitgevoerd. Omkeerbaar in de zin dat wanneer de overlast niet verminderde of zelfs erger werd direct terug gegaan zou worden naar het huidige regime.

Gezien de huidige stand van zaken kan er nog geen sprake zijn van het beƫindigen van de evaluatie op dit moment. De VVD stelt daarom voor om eerst de resultaten van het installeren van de uilenveren en het elimineren van de bromtoon af te wachten en daarna opnieuw in gesprek te gaan met de omwonenden over een proef met een aangepast draairegime. Uiteraard kan dit ook eerder als de omwonenden aangeven alsnog overeenstemming te hebben bereikt over een aangepast draairegime.