Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 28 maart over?

Dinsdag 28 maart zijn er weer een Rondetafelgesprekken gepland. In dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan het gesprek.

Raadsvoorstel reactie op evaluatie samenwerking U10 gemeenten

Houten neemt formeel sinds januari 2016 deel aan de U10-samenwerking, op basis van een bestuursconvenant ‘samenwerking U10-gemeenten’. Deze samenwerking is recent geëvalueerd. De evaluatie geeft op enkele punten aanleiding om te reageren. Daarom heeft het college een concept reactie voor de raad voorbereid.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Herijking raadsinformatievoorziening WIL
Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad van Houten samen met Berenschot en WIL een proces doorlopen om te komen tot een herijking van de raadsinformatievoorziening rondom de gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Hierbij was het ook de bedoeling om een methode te ontwikkelen die op andere verbonden partijen toegepast kan worden. Er is gekeken wat de minimale set aan informatie is welke benodigd is om het goede politiek -bestuurlijke gesprek te voeren op het juiste moment. Welke Kritische Prestatie Indicatoren (kpi’s) heeft de raad nu echt nodig om haar kaderstellende en controlerende rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen. Over welke zaken moet het debat over WIL nou wel en niet gaan? Besloten werd om het proces van de informatievoorziening rondom WIL onder de loep te nemen en te herijken.

Hierbij wordt een zienswijze op de kaderbrief 2018 van de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) behandeld. De kaderbrief bevat de beleidsvoornemens en financiële kaders voor het jaar 2018 en is daarmee het startpunt voor de begroting 2018.

Conclusie is dat over de algemene lijn ingestemd kan worden met de geschetste inhoudelijke en financiële ontwikkelingen. Bij een aantal punten stelt het college wel een zienswijze voor. Dit betreft het verzoek duidelijker aansluiting te zoeken binnen het Sociaal Domein, benodigde (organisatie)ontwikkelingen in verband met de veranderende samenstelling van het klantenbestand met een meer eigen problematiek, het aanbod vanuit WIL met betrekking tot mogelijkheden van invulling van Beschut Werk, mogelijke kostenstijgingen binnen bedrijfsvoering en de herijking van de informatievoorziening.

Er is veel politieke en maatschappelijke belangstelling voor duurzaamheid in Houten. Zo is duurzaamheid een van de pijlers van het beleidsakkoord 2014-2018 en staat Houten al jaren in de top 5 van duurzaamste gemeenten. Bij nadere analyse van de visie op duurzaamheid, hoe de gemeente die vertaalt in beleid en uitvoering en wat daarvan de effecten zijn blijkt het volgende;
  • Houten scoort hoog in duurzaamheid door de jonge bebouwing en inrichting;
  • Houten is goed op de hoogte van maatschappelijke trends en sluit aan bij het landelijke beleid;
  • De beleidsrapporten richten zich vooral op het ‘planet’ thema (onduidelijk is de onderlinge verbinding met de thema’s ‘people’ en ‘profit’);
  • Beleid(skaders) zijn vaag en hebben onvoldoende samenhang; geformuleerde doelstellingen sluiten niet aan bij landelijke doelstellingen;
  • Door de kortlopende programma’s is er veel aandacht voor de korte termijn en te weinig aandacht voor de langere termijn en daarbij behorende strategie;
  • Houten voert een ‘van buiten naar binnen ‘ vraaggestuurd beleid: niet de gemeente zelf, maar bedrijven en organisaties pakken allerlei projecten op;
Aanbevelingen
  1. Bepaal op welke terreinen de gemeente op korte en lange termijn concrete resultaten kan behalen. En concentreer je hierop.
  2. Maak vanuit deze focus duidelijk hoe het beleid doorwerkt in people, profit en planet en hun onderlinge wisselwerking; laat daaruit blijken dat duurzaamheid een zaak is van de gehele raad, het college en de ambtelijke organisatie.
  3. Formuleer op basis van de bovenstaande twee aanbevelingen concreet hoe de ambities strategisch, tactisch en operationeel verwezenlijkt gaan worden door het college en de ambtelijke organisatie, dit gaat over en door alle sectoren heen.
  4. Maak op basis van het bovenstaande helder welke rol de gemeente op de verschillende terreinen wil vervullen. Als dat een regiefunctie is, dan vraagt dat andere competenties en meer sturingskracht en niet per se meer geld.
  5. De gemeente formuleert eenduidig en op basis van de verschillende terreinen en de rolvervulling duidelijke resultaten /prestaties waarop de effectiviteit en efficiëntie van beleid en uitvoering kan worden bewaakt, beoordeeld en gestuurd.
  6. Zorg als raad dat het college aan de slag gaat met bovenstaande aanbevelingen. Spreek af wie initiatief neemt. Duurzaamheid gaat dwars door en over alle sectoren en portefeuilles heen en is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen het college en de ambtelijke organisatie.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. In de raad zal fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren. klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Vele inwoners van onze gemeente kennen mooie plekken als Fort Honswijk, Werk aan de Korte Uitweg en Fort ‘t Hemeltje. Deze forten maken deel uit van de 85 kilometer lange Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). De NHW heeft zich in ruim tweehonderd jaar ontwikkeld van een belangrijke verdedigingslinie tot zeer bijzonder, veelzijdig en groot(s) erfgoed en een toeristische trekpleister van formaat. De NHW wordt beschouwd als het grootste en kostbaarste infrastructurele project ooit in Nederland gebouwd. En jaarlijks bezoeken honderdduizenden recreanten en toeristen de forten van deze linie.

De NHW staat op het punt om toegevoegd te worden aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO als uitbreiding van de Stelling van Amsterdam (Werelderfgoed sinds 1996). Om deze nominatie te verzilveren zijn twee zaken nodig. Op de eerste plaats een heel goed zogenaamd nominatiedossier waarin staat aangeven hoe we dit erfgoed ‘tot in de eeuwigheid’ in stand houden. En we moeten zichtbaar maken dat er ‘volop maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak’ is voor deze UNESCO-status. In dat kader hebben de provincie Utrecht, betrokken gemeenten , maatschappelijke organisaties en forteigenaren de wens om op 20 april 2017 een zogenaamde steunbetuiging te tekenen. Dit voorstel gaat over deze steunbetuiging.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

De raad regelt in het Reglement van orde de eigen werkwijze. Voor de rondetafelgesprekken is een verordening ontworpen. Na gebleken behoefte aan meer duidelijkheid over het precieze mandaat aan de agendacommissie wordt het Reglement van orde aangepast. Van het moment wordt ook gebruik gemaakt om enkele andere wijzigingen en verbeteringen door te voeren.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.