VVD statement Toekomstvisie Proeftuin Houten 2025

Onderstaand statement is tijdens de raadsvergadering van 9 juni uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema bij de behandeling van het raadsvoorstel Toekomstvisie Proeftuin Houten 2025.

"De toekomstvisie Proeftuin Houten 2025 is anders dan visies vaak zijn: het is geen punt op de horizon waar naar toe gewerkt wordt, geen uitwerkingsprogramma waarin concreet aangegeven wordt wat wanneer gerealiseerd wordt. Een visie is volgens de Dikke van Dale een 'kijk' of 'mening'. Deze toekomstvisie is dan ook een kijkje in wat onze toekomst zou kunnen zijn. Kijkend naar de toekomstvisie staan er echter een aantal vergezichten in die onmogelijk in tien jaar gerealiseerd kunnen worden. Om toch de juiste richting op te gaan zijn vijf principes* gedefinieerd waar je in feite niet tegen kunt zijn.

In de toekomstvisie wordt een Houten geschetst waarin conform het bestuursakkoord verantwoordelijkheid aan inwoners wordt gegeven om iets moois van de gemeente te maken of in ieder geval te zorgen dat het mooi blijft. Het is daarnaast de verantwoordelijkheid van de gemeente om ervoor te zorgen dat het algemeen belang wordt gediend. Ambitieuze plannen moeten nog steeds getoetst worden hieraan, immers: de vrijheid van de één houdt op waar die van een ander begint.

De fractie van VVD Houten kan zich vinden in de Toekomstvisie en de vijf principes maar vraagt zich af hoe deze geborgd worden. Op welke manier wordt er voor gezorgd dat bij relevante raadsvoorstellen in lijn met de Toekomstvisie wordt besloten? Zal er hiervoor bijvoorbeeld in ieder raadsvoorstel een paragraaf geschreven worden? De fractie hoort graag hoe de portefeuillehouder hier over denkt.

Verder begrijpt de VVD fractie dat in de voorbeelden van de Toekomstvisie soms wat verder is gegaan dan mogelijkerwijs gerealiseerd kan worden. Hoe gaan we er nu voor zorgen dat deze voorbeelden niet tot norm verheven worden? Het voorbeeld: "We gaan terug naar de basis, met het gebruik van natuurlijke materialen en voedingsstoffen, zonder bestrijdings¬ middelen of toegevoegde chemicaliën." klinkt aardig, realistisch is anders. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat op basis van dit voorbeeld een verbod op het gebruik van gewasbescherming wordt ingesteld. Graag hoort de VVD fractie van de portefeuillehouder hoe omgegaan zal worden met dit soort voorbeelden."

*De vijf principes van de Toekomstvisie:

1. We stellen de mens centraal.
  2. We waarderen verschillen.
  3. We zijn zuinig op onze omgeving.
  4. We bouwen voort op ons ruimtelijk DNA.
  5. We zijn actief in de regio.