VVD statement Landbouwmechanisatiebedrijf Rinus van Dijk Beusichemseweg 34b-c

Onderstaand statement is tijdens de raadsvergadering van 9 juni uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema bij de behandeling van het raadsvoorstel 'Landbouwmechanisatiebedrijf Rinus van Dijk aan de Beusichemseweg 34 b-c'.

"In januari vorig jaar besloot de gemeenteraad van Houten unaniem tot het verplaatsen van het landbouwmechanisatiebedrijf van Rinus van Dijk naar de Beusichemseweg 34b/c. In een jarenlang voortslepend dossier werd eindelijk een besluit genomen. De Raad van State (RvS) oordeelde echter in de aangespannen beroepszaak dat de onderbouwing van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat in verband met het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen (spuitzones) onvoldoende was. Dit wordt in voorliggend raadsvoorstel hersteld.

De fractie van VVD Houten vindt het jammer dat dit nodig is: liever had het gezien dat de RvS de denkwijze van de gemeente had overgenomen. Hierin werden onderzoeken van de Universiteit Wageningen (Rapport Tholen en Rapport Nijmegen) van toepassing verklaard op vergelijkbare situaties. De RvS heeft echter geoordeeld dat dit onvoldoende waarborg is voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat en heeft aangegeven dat daar een locatie specifiek onderzoek voor gedaan moet worden. Hierdoor moeten er kosten gemaakt worden terwijl er materieel weinig verandert