VVD statement bij raadsvoorstel Jaarstukken 2014 - resultaatbepaling

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD raadslid Marcel Dagniaux bij de behandeling van het het raadsvoorstel Jaarstukken 2014 - resultaatbepaling.

De VVD complimenteert het college en de ambtelijke organisatie voor het werk en de behaalde resultaten het afgelopen jaar. Het is een jaar geweest waar naast de reguliere zaken erg veel energie en doorzettingsvermogen nodig was om op tijd klaar te zijn voor de decentralisaties. Het betreft hier de grootste veranderingsoperatie sinds lange tijd. Dit is ook op zodanige wijze gedaan dat in Houten, zoals blijkt uit de frequente terugkoppelingen, onder meer in de klankbordgroep decentralisaties, de invoering zonder majeure problemen is verlopen.

Met betrekking tot de voorliggende jaarstukken onderschrijft de VVD de aanbevelingen die de Audit en Rekeningcommissie doet, met name ten aanzien van het “nog eens kritisch tegen het licht houden van de huidige effectindicatoren”. Wij gaan ervan uit dat het College deze uit gaat voeren.

Er zijn al veel zogenaamde technische vragen gesteld en dit jaar is gekozen voor een alternatieve aanpak voor de beantwoording daarvan. De VVD ziet graag dat deze aanpak wordt geëvalueerd omdat de ervaring niet onverdeeld positief is.

De VVD-fractie heeft nog enkele inhoudelijke vragen:

1. De indicatoren die “op groen” staan worden standaard niet voorzien van een toelichting. Met name bij kwalitatieve indicatoren is dit niet altijd voldoende. Een voorbeeld zijn de indicatoren  over het onderwijs (blz 46). Graag zouden wij zien dat bij dit soort indicatoren in het vervolg wél een korte toelichting wordt gegeven.
  2. Deelprogramma Sociale veiligheid en openbare orde (blz 104). Het aantal aangiften autokraken is gestegen van 250 naar 306, dit is ook de voornaamste reden dat de criminaliteit zelfs met 1% is gestegen terwijl deze in de regio is gedaald met 7%.
    1. Hoe komt dit? Het is te makkelijk om dit toe te schrijven aan bezoekers van met name Expo Houten die zaken in hun auto laten zitten.
    2. De omschrijving van de inzet om dit tegen te gaan lijkt erg veel op het verhaal van een aantal jaar geleden. Wat gaan we nu daadwerkelijk doen om het aantal auto-kraken te laten dalen?
  3. Er is sprake van een fors bedrag aan (oninbare) vorderingen op de bijstandsverlening. Dat het lastig is om vorderingen binnen te krijgen in tijd van economische crisis is niet verwonderlijk. Wat wordt er concreet gedaan om vorderingen te voorkomen, dus aan de voorkant?