Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 30 mei over?

Dinsdag 30 mei staan de volgende rondetafelgesprekken op locatie op het programma. In dit artikel kunt u lezen wat er op het programma staat en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Bestemmingsplan Lunet aan de Snel

Op 9 februari 2016 heeft de Raad ingestemd met de aankoop van Lunet a/d Snel als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Op 14 juni 2016 heeft het College ingestemd met uitgifte van het terrein van Lunet a/d Snel in erfpacht aan de stichting Lunet a/d Snel voor 30 jaar. De toekomstplannen van de stichting met deze locatie passen niet binnen de bestemming zoals is opgenomen in het huidige bestemmingsplan Eiland van Schalkwijk. Daarom is ervoor gekozen om een nieuw bestemmingsplan op te stellen om deze ontwikkeling mogelijk te maken.

Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 2 februari zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode is er één zienswijze binnengekomen. Het college stelt voor deze zienswijze ongegrond te verklaren. Ambtelijk is er één aanpassing nodig gebleken. Voorgesteld wordt het ontwerpbestemmingsplan daarom gewijzigd vast te stellen. Na vaststelling wordt het gewijzigde plan toegestuurd aan de provincie Utrecht. Zij geeft aan al dan niet gebruik te maken van haar aanwijzingsbevoegdheid ten aanzien van de wijziging. Vervolgens kan de vaststelling van het plan worden gepubliceerd en start de beroepstermijn van 6 weken. Als er geen beroep wordt aangetekend is het bestemmingsplan onherroepelijk en kan het als basis dienen voor de activiteiten van de stichting Lunet a/d Snel op deze locatie.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Aanpassing Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2015, gemeente Houten

In de woningmarktregio Utrecht is één woonruimteverdeelsysteem voor sociale huurwoningen. De regels voor dit verdeelsysteem staan in de huisvestingsverordening. Sinds juli 2015 stelt elke gemeenteraad afzonderlijk van de U16 gemeenten deze verordening vast. Daarvòòr had het Bestuur Regio Utrecht deze bevoegdheid. Sindsdien is de verordening gewijzigd per 1 juli 2016. Nu ligt er een voorstel om de verordening aan te passen per 1 juli 2017. De verordening biedt de mogelijkheid van lokaal maatwerk waardoor flexibel ingespeeld kan worden op lokale omstandigheden. Volgens hoofdstuk 3 van de verordening is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om dergelijke beleidsregels vast te stellen. Op 25 augustus 2015 zijn deze Beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Houten door het college vastgesteld . Het college wil deze beleidsregels wijzigen om enerzijds eenduidige en vereenvoudigde regels bij urgentietoekenning door te voeren en anderzijds om regels bij de woningtoewijzing aan te scherpen vanwege toenemende schaarste aan sociale huurwoningen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de raad voert VVD raadslid Yvonne van Dijk het woord. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

De fractie van SGP heeft een initiatiefvoorstel geschreven waarbij het mogelijk gemaakt moet worden om de Nederlandse vlag permanent te tonen bij het gemeentehuis. Aangezien dit in strijd is met de regels in Nederland moeten er maatregelen worden genomen die dit toch mogelijk maken. De Nederlandse vlag mag namelijk niet voor zonsopgang en niet na zonsondergang worden opgehangen.

Een aantal inwoners van Houten heeft met de ondersteuning van een aantal instellingen een burgerinitiatief ingediend. De hierna volgende tekst is van de indieners en vat het initiatief samen.

"De Gemeenteraad van Houten spreekt deze zomer kort na elkaar over een Cultuurvisie en over Armoedebeleid. Dit burgerinitiatief heeft als doel de Cultuurvisie te versterken en tussen Cultuurvisie en Armoedebeleid verbindingen te realiseren die beide visies versterken, in het bijzonder waar het gaat over de leer- en leefontwikkeling van alle 0- tot 18-jarigen in Houten.
In dit kader gaat het onder meer om toewijzing van de zogenaamde Klijnsmagelden.

Burgers van Houten vragen met dit Burgerinitiatief aan de gemeenteraad binnen- en buitenschoolse cultuureducatie en de toegankelijkheid daarvan voor de jeugd te versterken door middel van:
  1. een beter basisaanbod in het basis- en voortgezet onderwijs: dit is de tijd om eerdere bezuinigingen goed te maken, de achterstand van Houten in te halen en voor alle leerlingen van alle scholen een breed basisaanbod te doen aan cultuureducatie, onder meer door een hogere gemeentelijke bijdrage aan de programma's van Kunst Centraal. Scholen moeten de ruimte krijgen voor projecten met Houtense culturele instellingen. De gemeente kan nog beter gebruik maken van matchingsregelingen: het Rijk betaalt mee!
  2. een beter aanbod buitenschools: dit is de tijd om buitenschoolse cultuureducatie voor 0- tot 18-jarigen zichtbaar te maken, te verbeteren, uit te breiden en aan te vullen en, met het aanbod op school als basis, met een dekkend kennismakingsaanbod alle jeugd te bereiken en een cultuureducatief aanbod te doen: de Jeugdcultuurpas!
  3. gelijke toegankelijkheid voor alle jeugd, ongeacht draagkracht: dit is de tijd om buitenschoolse cultuureducatie voor alle jongeren bereikbaar te maken, ongeacht de draagkracht: inzet van ontvangen Klijnsmagelden voor cultuur via het Jeugdcultuurfonds!
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

De aanleiding voor het opstellen van een nieuwe cultuurvisie is het feit dat de vorige visie van 2005 dateert en er sindsdien veel veranderd is.
De visie bevat drie hoofdpunten
  • Het actief beoefenen van cultuur voor alle inwoners toegankelijk maken
  • Het stimuleren van de inzet van cultuur op andere beleidsterreinen
  • Het borgen en verbeteren van de culturele infrastructuur. Deze drie hoofdpunten zijn uitgewerkt in een achttal speerpunten.

De visie is tot stand gekomen in samenspraak met het culturele veld. Bij het uitwerken van de tweejaarlijkse uitvoeringskalender zal dat culturele veld nauw betrokken worden.

WIL kent een eigen planning- en control cyclus die bestaat uit een jaarrekening, een kaderbrief, een (meerjaren-)beleidsplan en een begroting. WIL betrekt de colleges van de Lekstroomgemeenten bij de totstandkoming van de documenten middels het opvragen van zienswijzen. Voor ligt nu een verzoek tot zienswijze op de begrotingswijziging 2017.

Het college stelt de volgende zienswijze voor ten aanzien van de begrotingswijziging 2017:
"De gemeente Houten kan de financiële voor- en nadelen niet met elkaar verrekenen zoals door WIL voorgesteld. Voor de gemeente Houten komt deze begrotingswijziging neer op een extra bijdrage. Verder geven we aan dat we WIL aan de toezegging houden dat alleen in 2017 om een extra bijdrage gevraagd zal worden en de kosten in verband met de verdere benodigde kwaliteitsslag in de volgende jaren binnen de bestaande personele begroting worden gerealiseerd en dat de dienstverlening naar de bijstandsgerechtigden op peil blijft. Tot slot geven we aan dat we er vanuit gaan dat er sprake is van een verschrijving in de brief van WIL van 27 maart 2017 aan de raad en het bedrag van € 665.000,- een gemaximeerd bedrag betreft (en niet een minimaal bedrag).

Conclusie is dat wij de noodzaak voor de “kwaliteitsslag WIL 2017” en de transformatie naar "WIL 2.0", onderschrijven deze ontwikkelingen en daarmee de noodzaak voor extra investeringen in (alleen) 2017 en daarom instemmen met de noodzaak voor extra investeringen van € 141.947,-. "

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.