Waar gaan de rondetafel gesprekken van 20 juni over?

Dinsdag 20 juni staan de volgende rondetafelgesprekken op op het programma. In dit artikel kunt u lezen waar de agendapunten over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Aanleg glasvezel buitengebied Houten

De gemeente Houten streeft naar een vitaal buitengebied. Daarvoor is de beschikbaarheid van snel breedbandinternet essentieel. Het is moeilijk om breedband in het buitengebied aan te leggen omdat de aanleg weinig rendabel is voor marktpartijen. Al enige tijd wordt, in samenwerking met gebiedscoöperatie O-gen en 8 regiogemeenten getracht om breedband in het buitengebied mogelijk te maken. Recent heeft nu een marktpartij, Rabobank Bouwfonds Communication Infrastructure Fund (CIF), aangegeven in het buitengebied van de regio glasvezel te willen aanleggen. Om dit mogelijk te maken stelt CIF de voorwaarde dat de gemeenten akkoord gaan met gunstiger aanlegvoorschriften en lagere legesvergoedingen dan gebruikelijk waarmee belangrijke barrières voor een sluitende exploitatie worden weggenomen. Omdat het om aanleg in het buitengebied gaat is dit geen onredelijk eis.

De afgelopen maanden is er veel overlegd met CIF om tot goede afspraken te komen. Eén en ander is nu vastgelegd in een concept convenant wat nu ondertekend moet worden. Voor de uitvoering is het ook nodig om de Legesverordening en de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) beperkt aan te passen. De raad dient deze verordeningen aan te passen waarna het college het convenant kan ondertekenen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid  Jan Rinkel. In de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Woningbouw Tull en 't Waal 2e en 3e fase

Fase 2 en 3 van de woningbouw in Tull en 't Waal voorzien in de bouw van totaal 42 woningen rond de Kerkebogerd. De eerste fase bestond uit 25 woningen rond Kleinebogerd en is al in 2009 gerealiseerd.

Ten behoeve van fase 2 en 3 heeft de gemeenteraad in mei 2013 het bestemmingsplan Bouwlocaties Tull en 't Waal vastgesteld. Tegen dit besluit is beroep aangetekend door de fruitteler die naast de Kerkebogerd zijn bedrijf heeft.

Dit beroep heeft geleid tot vernietiging van de woonbestemming voor 29 woningen ten westen van de Kerkebogerd door de Raad van State: het spuitzone - onderzoek, dat als onderbouwing was gebruikt, was onvoldoende locatie specifiek. Aan de hand van de relevante jurisprudentie is een verbeterd spuitzone rapport als onderbouwing bij het nu voorliggende bestemmingsplan Bouwlocaties Tull en 't Waal II gevoegd.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Recentelijk heeft de raad verzocht om in de prefase bij locatieontwikkelingen te gaan werken met startnotities in plaats van met factsheets. Startnotities geven het kader aan op basis waarvan locaties kunnen worden ontwikkeld. Relevant is dat de startnotitie eerst door de raad wordt vastgesteld alvorens er een participatietraject zal plaatsvinden.

Deze startnotitie geeft voor de locatie Eikenhout het kader aan waarbinnen, op basis van globale uitgangspunten, de locatie Eikenhout kan worden ontwikkeld. De raad kan op basis van de gemeentelijke en wettelijke kaders zoals het Programma Ruimte 2017-2019 (na de zomer in besluitvorming) en de vastgestelde Woonvisie 2016-2025 sturen op uitgangspunten conform de startnotitie Eikenhout.

De ontwikkellocatie Eikenhout is gelegen aan De Koppeling en wordt begrensd door Het Hout, de Sionkerk en Eikenhout. In het geldende bestemmingsplan Koppeling-De Schaft is voor deze locatie een woonzorgcomplex bedacht. Echter door gewijzigd Rijksbeleid, waarbij langer zelfstandig wonen wordt gestimuleerd, voldoet een woonzorgcomplex niet meer. De insteek voor deze locatie is nu “wonen voor ouderen” met als specifieke aandachtspunt “geluid”. Om te kunnen starten met planontwikkeling voor Eikenhout wordt voorgesteld om de startnotitie vast te stellen.

Om kosten te verlagen heeft de gemeenteraad in 2011 besloten om een aantal sociaal-culturele centra af te stoten. Eén van deze centra is de Grote Geer aan de Snoeksloot 62. Het pand staat inmiddels ruim 3 jaar te koop en alle potentiele kandidaten wilden graag wonen in het pand. Zolang in het naastgelegen pand een horecagelegenheid is gevestigd kan de Grote Geer niet verkocht worden als woning. Door de aankoop van De Kleine Geer ontstaat de kans om de twee gemeentelijke monumenten te transformeren naar ‘Wonen' en een kleinschalige nieuwbouwontwikkeling mogelijk te maken op het naastgelegen parkeerterrein.

Deze startnotitie geeft voor de Grote en de Kleine Geer met bijbehorend parkeerterrein het kader aan waarbinnen, op basis van globale uitgangspunten, de locatie kan worden ontwikkeld. Relevant is dat de startnotitie in de Raad wordt besproken voordat er een participatietraject heeft plaatsgevonden.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raadsvergadering voert VVD raadslid Ruud Vis het woordKlik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

De GGD regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van volksgezondheid. Op basis van deze regeling kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de ontwerpbegroting 2018 van de GGDrU.

De jaarstukken 2016 laten volgens de GGDrU zien dat in 2016 de integrale Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor 0 – 18 jarigen een belangrijk onderwerp was. Dit was ook de opmaat naar één van de belangrijkste ontwikkelingen in het sociaal domein, een passend basispakket voor JGZ 0 – 18. Tevens bleek dat de GGDrU de komende jaren bezig zijn om zich verder te ontwikkelen als de gezondheidsdienst die weet aan te sluiten bij de vraag van gemeenten en de ontwikkelingen in het sociaal domein, waakzaam en alert.

Het college stelt voor een zienswijze in te dienen met betrekking tot de verdeling van de financiering Rijksvaccinatieprogramma en de huisvestingskosten voorJeugdgezondheidszorg

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek en raadsvergadering behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Deze jaarstukken bestaan uit het jaarverslag, de jaarrekening en de bijlage Grondexploitatie Houten 2017.

Net als in 2015 is er vanwege de problematiek rondom de rechtmatigheid van de uitgaven Jeugd en WMO (nieuw) nog geen controleverklaring en is het accountantsverslag een concept. Bij de PGB's Jeugd en WMO (nieuw) is dit jaar een uitgebreide interne controle uitgevoerd omdat blijkt dat van de SVB (Sociale Verzekeringsbank) verkregen accountantsverklaringen nooit toereikend zijn om de rechtmatigheid vast te stellen. Door aangescherpte richtlijnen voor de accountantscontrole, waarin vooral de prestatielevering leidend is, is in afwijking met het voorgaand jaar een goedkeurende accountantsverklaring bij de productieverantwoording zorgaanbieder Jeugd ook niet toereikend meer.

Dit collegevoorstel betreft de bepaling van het resultaat 2016. Voor de bestemming van het resultaat wordt de raad een apart voorstel voorgelegd (zie onder).

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Met een afzonderlijk voorstel zijn de jaarstukken 2016 inclusief bijlage Grondexploitatie Houten 2017 aan het college aangeboden en is het resultaat van de jaarrekening 2016 bepaald. Met dit voorstel wordt dit eerder bepaalde resultaat bestemd. De raad wordt voorgesteld om in lijn met het behoedzame en consistente financieel beleid van de laatste jaren het jaarrekeningresultaat 2016 toe te voegen aan de bestemmingsreserve economische crisis.

Wel is het college voornemens om bij de jaarstukken 2017 een eventueel substantieel saldo (hoger dan € 200.000) in de bestemmingsreserve economische crisis terug te geven aan de inwoners van Houten. De inwoners van Houten hebben ten slotte in de afgelopen jaren mede bijgedragen aan de realisatie van de verschillende bezuinigingsoperaties van in totaal ruim € 14 miljoen .