Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 29 juni over?

Donderdag 29 juni staan de volgende rondetafelgesprekken op locatie op het programma. In dit artikel kunt u lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Verduurzaming Zwembad de Wetering

Zwembad de Wetering is circa 15 jaar oud en moet nog zeker 15 jaar mee. De exploitatie wordt dit jaar opnieuw aanbesteed. Gekoppeld aan dit natuurlijke moment, wil de gemeente het zwembad aanpassen aan de eisen van deze tijd en aan de duurzaamheidsambitie van de gemeente. Daarmee moet het zwembad een voorbeeldfunctie vervullen voor het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid.

Voor de verduurzaming van het zwembad de Wetering zijn twee varianten onderzocht, die omschreven kunnen worden als “laaghangend fruit” en “voorbeeldfunctie”. Bij de laatste is er sprake van een totaalpakket van financieel rendabele en niet -rendabele energiebesparende maatregelen. Dit totaalpakket is per saldo nog steeds rendabel én heeft een veel groter duurzaamheidseffect dan als alleen geïnvesteerd zou worden in maatregelen die elk op zichzelf rendabel zijn.

Door te kiezen voor een rendabele duurzame totaalaanpak, hoopt de gemeente ook andere bedrijven te bewegen dit voorbeeld te volgen. Naast de focus op energiebesparing is het voorstel om een zonnedak aan te leggen van circa 500 zonnepanelen. Door de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+) is deze investering kostenneutraal.

Een optie die nog uitgewerkt zal worden nadat de nieuwe exploitant is geselecteerd is riothermie. Met de warmte uit het hoofdriool dat vlak langs het zwembad loopt, kan naar verwachting het aardgasverbruik nog veel verder – tot wel 40% - worden teruggebracht. De onderzoeksvraag is vooral wat dit financieel betekent.

De verduurzaming vergt een hoge investering, die niet voor elke kandidaat -exploitant van het zwembad financierbaar is. Om het aantal kandidaten voor de aanbesteding zo groot mogelijk te laten zijn, doet de gemeente de investering. Omdat voor de exploitant de verwachte besparingen op energie etc. groter zijn dan de kapitaallasten verwacht de gemeente dat de daling van exploitatiebijdrage aan de exploitant groter is dan de kapitaallasten.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid  Jan Rinkel. In de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Herijking Armoedebeleid

Armoede staat niet op zichzelf maar gaat vaak gepaard met stress, gezondheidsproblemen, sociaal isolement, schulden en andere problemen. Ook in Houten is er armoede. Het thema armoede en minima komt regelmatig terug op de politieke agenda. Het armoedebeleid is een continu proces geweest waaruit verschillende regelingen, initiatieven en netwerken zijn ontstaan. Daarbij is echter te weinig gekeken naar de bredere context van armoede.

Het nieuwe beleidsstuk is integraal onderdeel van het programma Sociale Kracht en zal als paraplu gaan dienen om de bestaande en toekomstige regelingen en initiatieven met elkaar te verbinden. Op grond van een uitgebreide verkenning is voorliggende beleidsnota opgesteld. Met het vaststellen van de beleidsnota stellen we de belangrijkste doelstellingen en speerpunten voor het armoedebeleid 2017 - 2020 vast. De focus ligt daarbij op het verbeteren en stimuleren van de eigen kracht, preventie, signalering en bestrijding van armoede. Met bijzondere aandacht voor kinderen en kwetsbare jongeren. Deze thema’s zijn in de nota vormgegeven langs drie sporen:

1. Voorkomen is beter dan genezen
  2. Versterken van de zelfredzaamheid
  3. Bieden van een vangnet gericht op herstel

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de raad voert VVD raadslid Marcel Dagniaux het woord. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

WIL kent een eigen planning- en control cyclus die bestaat uit een kaderbrief, een begroting met (meerjaren-)beleidsplan en een jaarrekening. Dit voorstel behandelt de door WIL voorgestelde begroting en beleidsplan voor 2018 (inclusief het meerjarenperspectief 2019-2021).

De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de door het college aangegeven zienswijze met betrekking tot de volgende zaken:
  • De zienswijze bij de Kaderbrief 2018 WIL zou vertaald moeten zijn in de nu voorliggende Begroting en beleidsplan 2018 WIL. Dit ziet het college onvoldoende terug;
  • Het uitgebreider aanleveren van (trendmatige) informatie in het meerjarig perspectief;
  • Beleidsmatig gezien kan het college op hoofdlijnen instemmen met de geschetste beleidsvoornemens en (financiële) doorvertaling hiervan. Wel wil het college op een aantal onderwerpen opnieuw in gesprek over de te maken keuzes op strategisch niveau, de daarmee samenhangende doelstellingen en daaraan gekoppelde (financiële) consequenties;
  • Het college ziet op een aantal onderwerpen kwetsbaarheden waarbij WIL niet concreet aangeeft hoe zij hiermee om wil gaan;
  • Het college streeft nog steeds naar een betere afstemming om de kwaliteit en zorgvuldigheid van het zienswijzeproces van de raad te vergroten en gaan hierover graag in overleg met WIL;
  • Het college wil in gesprek over de financiële consequenties van een aantal nog te maken beleidskeuzes; de financiering van beschut werk en de consequenties daarvan op het participatiebudget is hier een voorbeeld van.

Vanwege de verkeersproblematiek op de Odijkseweg is er in 2014 op initiatief van de raad een mediationtraject gestart tussen gemeente, omwonenden en ondernemers. Het doel van dit traject was om te kijken of er een oplossing te vinden was voor de verkeersoverlast als gevolg van de ligging van tuincentrum De Schouw en de Dikke Boom supermarkt aan een fietsstraat. Tijdens het traject werd duidelijk dat uitplaatsing van tuincentrum De Schouw in alle oplossingsvarianten gewenst was en het bleek dat de eigenaar daar wel voor open stond. Daarom zijn al tijdens het mediationtraject de gesprekken tussen gemeente en de eigenaar van De Schouw over uitplaatsing gestart.

Uiteindelijk zijn partijen het eens geworden over een locatie op De Schaft/Koppeling. Op de oude locatie van De Schouw zullen 10 eengezinswoningen (2-onder-1- kapwoningen) ontwikkeld worden door CZP Investments. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is het bestemmingsplan De Schouw opgesteld, waarin voor beide betrokken percelen het planologisch regime gelijktijdig wordt gewijzigd.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raadsvergadering voert VVD raadslid Ruud Vis het woordKlik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

We staan er in Houten relatief goed voor. Inwoners, ondernemers en gemeente hebben zich de afgelopen jaren samen ingespannen om de nasleep van de economische crisis goed door te komen en dat is gelukt. We liggen op koers wat betreft de uitvoering van ons collegeprogramma ‘Houten maken we samen’ en de door de raad in 2015 vastgestelde toekomstvisie Proeftuin Houten 2025.

Bij deze perspectiefnota rapporteert het college over de voortgang van de visie, zoals dat bij de vaststelling van de toekomstvisie Proeftuin Houten 2025 is afgesproken. In de perspectiefnota 2018 blikken we vooruit op de aandachtspunten voor het laatste jaar van onze bestuursperiode; Wat vraagt onze aandacht? Waar gaan we mee aan de slag? Sommige ontwikkelingen lopen door naar de volgende bestuursperiode (2018-2022). Voor een soepele overgang zullen we deze ontwikkelingen opnemen in het overdrachtsdocument 2018.

In het collegeprogramma 2014-2018 is ingezet op financiële stabiliteit met als doel dat het financiële huishoudboekje met ingang van 2018 structureel op orde is. Dit met inbegrip van een solide algemene beklemde reserve en een vrije algemene reserve die voldoet aan de provinciale norm. De perspectiefnota 2018 laat zien dat dit is gelukt. Het financieel meerjarenperspectief 2018-2021 is structureel sluitend en er is sprake van een solide algemene beklemde reserve. Ook blijft de vrije algemene reserve (€ 2,6 miljoen) voldoen aan de provinciale norm.

In 2018 is er nog onvoldoende financiële ruimte voor structureel nieuw beleid of structurele verlaging van lokale lasten. Daarom is er in deze perspectiefnota voor gekozen om voor de uitwerking van nieuwe wettelijke verplichtingen en door de raad vastgestelde visiedocumenten de buffer in de algemene beklemde reserve in te zetten. We doen dit door een onttrekking (€ 2,94 miljoen) aan deze reserve. De aan de algemene beklemde reserve onttrokken middelen worden voornamelijk toegevoegd aan de bestemmingsreserves Toekomstfonds, Fonds Buitengebied en Organisatieontwikkeling. Wel is bij het raadsvoorstel bij de jaarstukken 2016 het voornemen uitgesproken om bij de jaarrekening 2017 een eventueel substantieel saldo (minimaal € 200.000) in de bestemmingsreserve Economische crisis terug te geven aan de inwoners van Houten.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek en raadsvergadering behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.