VVD Statement Startnotitie locatie Eikenhout

Onderstaand kunt u het VVD Statement lezen over de startnotitie Locatie Eikenhout zoals dat werd uitgesproken door VVD raadslid Ruud Vis bij de raadsvergadering van 27 juni 2017.

"Voorzitter, de in te vullen open plekken binnen onze gemeentegrenzen worden steeds schaarser en dus moeten we hier zeer zuinig en zorgvuldig mee om gaan. Dat deden we al en wat mij betreft blijven we dat doen. Op het moment dat we als raad op nieuwe andere locaties moeten compenseren voor eerdere gemaakte keuzes, dan hebben we het wat mij betreft niet goed gedaan. Ik ben van mening dat ook voor deze locatie geldt dat door deze kaders te formuleren zoals in de startnotitie, we geen andere locaties aan het compenseren zijn. Maar andersom is net zo waar, ik wil bij een volgende nieuwe locatie niet meer woningen noodgedwongen moeten accepteren doordat we voor deze locatie onze doelstellingen qua aantallen niet halen.

Anders en misschien nog wel lastiger wordt dit als we een integrale afweging moeten maken tussen verschillende doelstellingen en gemeentelijke opgaven binnen verschillende domeinen. In de bijpraatavond van afgelopen donderdag over het programma Sociale Kracht, werd nadrukkelijk gewezen op de interactie tussen de twee programma's. Op dit moment is er een knelpunt op het sociaal domein omdat er onvoldoende locaties zijn voor beschermd wonen. Als op de locatie Eikenhout wordt gegaan voor uitsluitend gestapelde woningen kan op een andere locatie wellicht ruimte gevonden worden voor die andere taak die op ons afkomt, bijvoorbeeld Beschermd Wonen. Ik hoor graag van de wethouder wat de mogelijkheden zijn om deze afweging mee te nemen in de uiteindelijke keuze van het projectplan voor de locatie Eikenhout.

Ondanks dat in de startnotitie min of meer wordt voorgesteld om voor de mix van gestapelde woningen en grondgebonden woningen te kiezen, zou ik toch ook graag uitgezocht zien wat de mogelijkheden zijn voor de keuze van enkel gestapelde woningen. Welk effect zou dat genereren voor het behalen van onze doelstellingen uit de woonvisie, maar ook voor wat betreft de financiƫle opbrengsten en opgaven in het sociaal domein. Let wel voorzitter, wat mij betreft blijven we wel onder het bouwvolume zoals destijds werd voorgesteld bij het woonzorgcomplex, dus onder de 20 meter.

Middels de voorliggende startnotitie markeren we het vertrekpunt voor de marktpartij waarmee deze op pad worden gestuurd. Het is belangrijk dat de marktpartij het participatietraject zorgvuldig doorloopt, ook gezien de historie van deze locatie met het ooit beoogde woonzorgcomplex. Ik verzoek de wethouder hier actief op toe te zien en bij te sturen indien nodig.

Voorzitter ik ben van mening dat met deze startnotitie we het eerste piketpaaltje hebben geslagen en heb vertrouwen in het verdere verloop van het proces."