Voorzitter, college, collega raadsleden en belangstellenden op de publieke tribune,
De Perspectiefnota is een belangrijk document dat handelt over de uitgangspunten voor het komend jaar. Voor velen is het ook een moment om even stil te staan bij wat er de afgelopen twaalf maanden is gerealiseerd. Vanuit deze terugblik zal ik ingaan op de keuzes die voor de toekomst gemaakt worden in deze nota.
Zonder compleet te willen en kunnen zijn kan gezegd worden dat er veel bereikt is sinds de tweede helft van 2016:
- Meerdere project- of bestemmingsplannen zijn vastgesteld: Putterhaag, Ten Goye, Koningin Wilhelminaweg, Koningin Julianastraat, Woningbouw Tull en ’t Waal en De Schouw; de één een voorbeeld van participatie, de ander een waaruit nog wel wat leerpunten gehaald kunnen worden. Duidelijk is dat de balans tussen het algemene belang en de wensen van direct omwonenden kan schuren. Als raad moeten we ons telkens bewust zijn van het feit dat wij ook de stem van de zwijgende meerderheid vertegenwoordigen.
- Er is begonnen met het maken van startnotities: Wegwijzer / Den Oord, Eikenhout, Kleine en Grote Geer. Het is te merken dat de gemeenteraad regelmatig nog wat moet wennen aan haar rol bij startnotities, te vaak bestaat de neiging alles vooraf dicht te willen timmeren waardoor initiatiefnemers onnodig worden belemmerd.
- Er is een start gemaakt met de transformatie van kantoorpanden naar wonen om actief iets te doen aan de leegstand van kantoorpanden en de lange wachtlijst van woningzoekenden. Daarnaast biedt deze transformatie ook goede woningen voor statushouders. Naast de huisvesting van die laatste groep is er ook inzet op een goede integratie; dit is minstens zo belangrijk.
- De aankoop van Fort Lunet aan de Snel en Fort Honswijk (tevens beste raadsvoorstel 2016); die laatste was het afgelopen weekend nog decor van het prachtig festival Forte. De potentie van het Fort was al duidelijk, maar wat heerlijk om dat in uitvoering te zien!
- Het succes van Hockeyclub Houten: nu al is er behoefte aan de aanleg van een zesde veld. Wij zijn zeer content dat de vereniging de kosten hiervoor zelf opbrengt. Ook hier laat deze vereniging weer zien haar verantwoordelijkheid te nemen.
- Meerdere beleidsnota's en visies werden vastgesteld: Ontwikkeling de Schaft, de Kantorenstrategie, de Omgevingsvisie Kromme Rijngebied, de Communicatie en Participatie visie, Programma Sociale Kracht en de Cultuurvisie. In veel van deze stukken werden kaders vastgelegd om initiatief en participatie vanuit de samenleving te stimuleren.
- Minder succesvol was het mediationtraject Windmolens Veerwagenweg: waar het college getracht heeft tot een oplossing te komen voor alle omwonenden is dat helaas nog steeds zonder bevredigend resultaat.
- Er zijn twee burgerinitiatieven geweest, de een succesvoller dan de ander; het feit dat zeer veel Houtenaren zich op positieve manier inzetten voor een beter en mooier Houten geeft ons veel energie! We kunnen constateren dat burgerinitiatieven meer opleveren dan bepaalde bijdragen op social media.
- Als we naar de cijfers van de WIL (Werk en Inkomen Lekstroom) kijken blijkt Houten het daar ook goed te doen, zowel in de landelijke benchmark als ten opzichte van de vier andere Lekstroom gemeenten. Hierbij merken we op dat Houten ook bovengemiddeld bijdraagt aan de taakstelling voor Statushouders.
- Bij de drie grote decentralisaties zien we dat in Houten de overgang van de transitiefase naar de transformatiefase ook goed verloopt. Uiteraard blijven er uitdagingen genoeg maar gezien de aanpak in de afgelopen periode hebben we er alle vertrouwen in dat deze adequaat opgelost worden.
Al met al voorzitter is er ontzettend veel gedaan, veel bereikt en hebben we weer veel lering kunnen trekken uit verschillende besluiten. De VVD fractie kijkt dan ook met tevredenheid terug op de afgelopen periode: we zijn trots dat we een positieve, liberale inbreng hebben gehad op zoveel zaken die de inwoners van Houten, Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal bezig houden.
Zijn wij dan helemaal tevreden? Uiteraard blijft er altijd iets te wensen over.
Zo vinden wij de kwaliteit van de openbare ruimte van de
gemeente niet altijd zo goed scoren als in de collegebrief begin dit jaar werd
aangegeven. Dan kun je mopperen op de gemeente, je kunt natuurlijk ook de
handen uit de mouwen steken en samen met je buren de onkruid in je eigen straat
verwijderen. Toch willen we de wethouder vragen of onderzocht kan worden of het
binnen de huidige financiële mogelijkheden mogelijk is de kwaliteit van de
openbare ruimte te verbeteren. Bijvoorbeeld door gemaaid gras langs de Rondweg
niet te laten liggen. Ziet de wethouder ook mogelijkheden om meer mensen te
mobiliseren om de handen uit de mouwen te steken?
Financieel gaat het steeds beter met Houten. Wij hadden graag al nu een structurele verlaging van de lokale lasten voor de komende jaren in de plannen gezien. Dat dit nog niet mogelijk is, is een teleurstelling. De oplossing om wel iets te doen via de bestemmingsreserve Economische Crisis, namelijk het overschot terug te geven aan onze inwoners, is een pleister op de wonde. We hebben dit geld destijds gevraagd aan onze inwoners om Houten door de crisis te loodsen. Nu we de crisis voorbij zijn is het niet meer dan logisch om het geld dat over is terug te geven. De VVD wil dat lasten zo laag mogelijk zijn omdat we vinden dat mensen zelf hun keuze moeten maken waaraan ze hun geld willen uitgeven. De suggestie die het CDA vorige week deed bij de behandeling van de Jaarrekening 2016 om het geld terug te geven in een andere vorm dan in klinkende munt vinden we dan ook onzinnig.
Hoewel het college aangeeft dat een structurele verlaging van de lokale lasten pas volgend jaar, dus na de verkiezingen, haalbaar lijkt te zijn willen we hier nogmaals aangeven dat wij niet zullen rusten tot een structurele lastenverlaging gerealiseerd is!
De komende jaren wordt incidenteel geld ingezet om te investeren in onderwerpen die de VVD erg belangrijk vindt: de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid van de gemeente zullen hierdoor verbeteren. Hiertoe worden een Toekomstfonds, Fonds Buitengebied en de bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling ingezet. De VVD kan zich vinden in de inzet van deze gelden, bijvoorbeeld om belangrijke stappen te zetten in de bereikbaarheid, fietsveiligheid en verdere ontwikkeling van ruimtelijke initiatieven in het buitengebied. Een ander voorbeeld is het verduurzamen van het zwembad, waar de gemeente het goede voorbeeld wil geven. Daarnaast is het ook duidelijk dat er meer geld nodig is in de organisatie voor nieuwe wettelijke taken, bijvoorbeeld op het gebied van informatiemanagement en voor de strijd tegen ondermijnende criminaliteit.
Als laatste houden de voorbereidingen op een mogelijke ambtelijke fusie met de gemeente Wijk bij Duurstede ons bezig. De eind vorig jaar door de VVD ingediende en nagenoeg raadsbreed gesteunde amendementen om vooraf helder te hebben dat de kosten binnen 2,5 jaar terugverdiend moeten worden hebben ervoor gezorgd dat er scherper naar de business case is gekeken. Over de gevolgen hiervan zijn we zojuist bijgepraat. Dat er nu geconcludeerd is dat de financiële balans onvoldoende gunstig was is jammer, maar wij zijn blij dat we door onze amendementen deze discussie vooraf hebben gevoerd en niet te laat, na een aantal jaren zoals in sommige andere gemeenten.
Voorzitter, ik rond af.
Het gaat goed met Houten! De keuzes die wij in de afgelopen jaren hebben gemaakt om de financiële fitheid van de gemeente te verbeteren, de zelfredzaamheid van onze inwoners te versterken en het nemen van initiatief te stimuleren hebben hun vruchten afgeworpen. We mogen trots zijn op wat we samen als college, raad en inwoners hebben bereikt en nog kunnen gaan bereiken!
Wij wensen het college en de ambtelijke organisatie veel wijsheid, creativiteit en succes bij het uitwerken van de plannen.