VVD Statement bij het raadsvoorstel Herijking Armoedebeleid

In dit artikel kunt u het statement lezen dat VVD raadslid Marcel Dagniaux uitsprak bij het raadsvoorstel Herijking Armoedebeleid dat behandeld werd in de raadsvergadering van vandaag.

Ik vind de nota concreet en helder. Met name aspecten als "intensivering van vroegsignalering" en het "bevorderen van zelfredzaamheid" spreken de VVD in het bijzonder aan. We moeten uiteraard wel zien hoe concreet het uitvoeringsplan 2018 gaat worden.

Vraag 1. In de RTG heeft de wethouder aangegeven dat het de bedoeling is om in november aanstaande te starten met de uitvoering. Wanneer krijgen wij het uitvoeringsplan te zien?

Al jarenlang wordt nu geprobeerd om met de U-pas een bepaalde doelgroep te bereiken maar dat lukt niet echt. In de jaarrekening kunnen we immers zien dat van de 1795 uitgegeven passen. Vaak wordt gezegd dat mensen met lage inkomens slecht bereikt kunnen worden maar mensen die de pas aan hebben gevraagd weten blijkbaar wel de weg!). Maar 19% van de U-pas houders maakt hier gebruik van. In de RTG hebben wij gevraagd of onderzocht is of de U-pas wel aan een behoefte voldoet? Nu wordt blijkbaar ingezet op een andere pas.

Vraag 2: Waarom is de verwachting dat dit nu wel aanslaat en welke middelen worden hiervoor ingezet?

Een substantiële groep mensen in een armoedesituatie zijn zelfstandigen. Zij maken géén gebruik van een uitkering. Ondanks hard werken en risico’s nemen heeft 12% van de mensen met een inkomen als zelfstandige een laag inkomen. In de nota wordt deze groep weliswaar kort genoemd maar een concrete aanpak zien we nog niet. In de RTG hebben wij ook specifiek aandacht gevraagd voor deze doelgroep. Het betreft immers een groep met de potentie om met enige ondersteuning weer helemaal op eigen benen te kunnen staan en uit een uitkeringssituatie te blijven. Bovendien heeft in Houten ruim 14% van de huishoudens een inkomen uit eigen onderneming tegen 12,6% landelijk. Dat is een extra argument voor specifiek beleid voor deze doelgroep.

Wij willen hiervoor het volgende amendement indienen.

De tekst in de beleidsnota onder zelfstandigen aan te vullen met: "In de uitvoeringsplannen zal expliciet aandacht worden besteed aan het bereiken van zelfstandigen in een armoedesituatie en, in overleg met de zelfstandigen, aan specifieke maatregelen om hen te ondersteunen.”

Toelichting: in Houten zijn bovengemiddeld veel huishoudens met een inkomen uit eigen onderneming. Landelijk is dit 12,6% en in Houten is dit ruim 14%. Bekend is dat 12% van de mensen met een inkomen als zelfstandige een laag inkomen heeft. Het betreft dus een substantiële, en naar verwachting groeiende, doelgroep die een specifieke benadering vergt. De aanpak is gericht op het duurzaam uit een uitkering houden van zelfstandigen die het (tijdelijk) lastig hebben.

Uitgangspunt is dat een belangrijke rol is weggelegd voor de doelgroep zelf. Het betreft immers grotendeels ondernemers die gewend zijn initiatieven te ontplooien. De maatregelen zijn dan ook zeker niet primair gericht op financiële maar vooral faciliterende ondersteuning.Logische aangrijpingspunten hiervoor zijn ZZP-Houten en het Economisch Platform Houten.

Tenslotte, voorzitter, vraag ik aandacht voor de grote middengroep in onze samenleving. In eerdere debatten heb ik al aangegeven dat eigenlijk maar een ding relevant is en dat is wat houdt iemand elke maand onder de streep over. We hebben terecht aandacht voor mensen met een sociaal minimum maar door het oerwoud aan toeslagen en kortingen lopen we het risico deze groep te vergeten. Grotendeels betreft dit landelijk beleid, waarvoor deze week ook aandacht is gevraagd door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Waar we als lokale overheid hier een rol in kunnen spelen moeten we dat ook zeker doen.