Het programma benoemt hoe we als gemeente omgaan met gemeentelijke en particuliere initiatieven en wie (wanneer) welke rol heeft. Daarnaast vertaalt het programma visies en beleidsdocumenten naar concrete doelen en uitgangspunten voor de komende twee à drie jaar. Deze doelstellingen en uitgangspunten worden vervolgens toegepast in de vijf Houtense deelgebieden en bij de uitwerking in projecten op locatieniveau.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raadsvergadering is VVD raadslid Ruud Vis woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.Bomen zijn erg belangrijk voor Houten. Ze zijn een belangrijk onderdeel van het zo kenmerkende groene karakter van Houten. Ze zorgen voor een aantrekkelijke leefomgeving en zijn beeldbepalend voor de openbare ruimte. Ze zijn van levensbelang voor diverse dieren zoals vogels, vleermuizen en insecten. Daarnaast verbeteren ze ook de kwaliteit van het milieu en leveren door hun schaduwwerking en vochtregulering een positieve bijdrage aan het stedelijke klimaat.Naast het belang van bomen, worden in de loop van de tijd ook sommige problemen steeds meer zichtbaar. Bewoners vragen vaker of de gemeente bomen wil verwijderen vanwege fysieke overlast. Maar ook de toename van ziekten en plagen, de klimaatverandering, de uitvoering van het beleid voor ‘wijkers en blijvers’ en slechte groeiomstandigheden door ondergrondse infrastructuur, dwingen de gemeente om bomen te rooien.
Dit leidt steeds vaker tot maatschappelijke onrust omdat men het daar niet altijd mee eens is. De gemeente en burgers hebben daarom behoefte aan helder beleid dat rust creëert.Tot nu toe ontbrak het aan actueel beleid hoe om te gaan met het gemeentelijke bomenbestand. Voorgesteld is om het bomenbeleid te actualiseren. Met dit collegevoorstel wordt daaraan invulling gegeven.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raadsvergadering is VVD fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk
In aanvulling op de vaststelling van de structuurvisie Eiland van Schalkwijk in 2011 en mede als reactie op een door de raad in september 2016 aangenomen amendement is in nauwe samenspraak met belanghebbenden en eilandbewoners een mobiliteitsvisie opgesteld. Deze visie doet recht aan een veelheid van belangen en heeft een looptijd van 10 jaar. Ze voorziet in een samenhangend pakket van maatregelen, is het resultaat van een intensief en zorgvuldig proces en kan rekenen op draagvlak in het gebied.
De visie valt op hoofdlijnen uiteen in de volgende pijlers:
- Verbeteren van fietsvoorzieningen op en van/naar het eiland;
- Verbeteren van openbaar vervoer op en van/naar het eiland;
- Verbeteren van vervoer over water op en van/naar het eiland;
- Het afsluiten van enkele wegen (oost-west) voor doorgaand auto- en motorverkeer;
- Het verbreden van het wegprofiel op de Lekdijk tussen de A27 en Fort Honswijk.
Realisatie van deze visie leidt tot duurzame en toekomstvaste mobiliteitsoplossingen.
Deze maken een verdere realisatie van de structuurvisie mogelijk en passen bij de
karakteristiek van het eiland.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Nota van aandachtspunten recreatief knooppunt 't Waal
Het recreatieschap wil haar recreatiegebied bij de Honswijkerplas toekomstbestendiger maken. Zij heeft daartoe een intensief participatietraject opgezet en uitgevoerd wat heeft geleid tot een gedragen gebiedsconcept. Het gebiedsconcept is beoordeeld en vertaald naar een aantal aandachtspunten in bijgaande gemeentelijke Nota van aandachtspunten.
In de Nota van aandachtspunten is aangegeven wat de gemeentelijke
aandachtspunten zijn op een aantal relevante beleidsterreinen.
Het participatieproces bestond uit het opstellen van een gebiedsconcept
in samenspraak met belanghebbenden. De Nota van aandachtspunten vormt het startpunt voor het
opstellen van een bestemmingsplan en het volgen van de wettelijke
procedure.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Voorstel beëindigen traject ambtelijke fusie met Wijk bij Duurstede
Vanaf oktober 2014 onderzoeken de gemeenten Houten en Wijk bij Duurstede de mogelijkheden van intensievere samenwerking in de vorm van een ambtelijke fusie. In december 2016 kregen de colleges de opdracht om de vorming van één ambtelijke organisatie voor de gemeenten Houten en Wijk bij Duurstede uit te werken in de vorm van een bedrijfsplan, passend binnen de meegegeven kaders. Een door de VVD ingediende en breed gesteund amendement was hiervoor leidend.
Inmiddels zijn de resultaten van het bedrijfsplan bekend. Alle resultaten bij elkaar
hebben de colleges doen besluiten om de voorbereidingen voor het aangaan van een
ambtelijke fusie te beëindigen. Via dit raadsvoorstel wordt de raad in de gelegenheid
gesteld om de eindresultaten te beoordelen en hierover te besluiten.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Ontwikkeling 6 huurappartementen De Haag
Medio 2015 heeft Imming Omgevingsmanagement namens Veluwsche Opstallen Combinatie (V.O.C.) B.V., een principeverzoek ingediend voor het omzetten van twee bestaande kantoorgebouwen in woongebouwen en een nieuwbouw ontwikkeling van 6 betaalbare huurappartementen op het adres De Haag 1-15 en 2-26 te Houten. De kantoorgebouwen staan reeds enkele jaren gedeeltelijk leeg.
Door de transformatie zullen hierin 24 koopappartementen voor de doelgroep ouderen ontstaan. Onderdeel van het plan is een nieuw te realiseren gebouw met 6 betaalbare huurappartementen. Naar aanleiding van de participatie met de omgeving en om snelheid in het proces te bevorderen is de ontwikkeling gefaseerd opgepakt. In eerste instantie is gestart met de transformatie van de twee kantoorgebouwen. De vergunningen voor de transformatie van de kantoorgebouwen zijn verleend. Voor het nieuwbouwdeel is het participatietraject afzonderlijk voortgezet. Tegen het nieuwbouwgedeelte bestaan bezwaren vanuit de directe omgeving. Het participatietraject heeft niet geleid tot een ontwikkeling welke op algehele draagvlak uit de omgeving kan rekenen.
Op 22 maart 2017 is door de initiatiefnemer een aanvraag omgevingsvergunning
ingediend voor het realiseren van zes betaalbare huurappartementen op het terrein bij
de Haag 1-15. De ontwikkeling past niet binnen de geldende beheersverordening. Voor
het nieuwbouwgedeelte is een uitgebreide procedure met een Verklaring Van Geen Bedenkingen van de
gemeenteraad noodzakelijk.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Wijziging gemeenschappelijke regeling GGDrU
De Gemeenschappelijke regeling GGDrU moet worden aangepast naar aanleiding van
het instemmen met het voorstel om de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg 0 – 4
en 4 – 18 te ontschotten en de financieringsstromen van de jeugdgezondheidszorg te
vereenvoudigen en samen te voegen. Dit biedt tevens de gelegenheid om de wijziging
inzake het afzien van zienswijze bij technische begrotingswijzigingen op te nemen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.