VVD Statement Beëindigen traject ambtelijke fusie met Wijk bij Duurstede

Voorzitter, college, collega raadsleden en belangstellenden op de publieke tribune of thuis via de online weergaven van deze raad,

Als VVD Houten hebben we altijd gepleit voor een kleine en krachtige gemeentelijke overheid die zelf doet wat het goed kan, en samenwerkt daar waar het efficiëntie bevordert. We zullen hier ook altijd voor blijven pleiten. We waren als fractie dan ook positief gestemd toen de samenwerkingsvormen met Wijk bij Duurstede onderzocht werden: een buurgemeente helpen die zich realiseert dat de schaalgrootte van de gemeente te klein is geworden en daarbij efficiencyvoordelen realiseren. Twee vliegen in één klap, of zo leek het althans.

Eind 2016 werd het raadsvoorstel behandeld waarin de randvoorwaarden werden vastgesteld voor de samenwerking. Hierin vond de VVD de randvoorwaarden onvoldoende kwantitatief en diende twee amendementen in. Met name het breed gesteunde amendement dat de balans tussen kosten en opbrengsten van de ambtelijke fusie kwantificeerbaar maakte zorgde ervoor dat duidelijk werd dat de financiële consequenties niet in balans waren.

De Houtense VVD is blij dat dit amendement ervoor gezorgd heeft dat nu naar alle waarschijnlijkheid vanavond besloten wordt om de samenwerking niet door te zetten. Het risico dat we anders over een aantal jaar in dezelfde situatie hadden gezeten als bijvoorbeeld de samenwerkende gemeenten Montfoort en IJsselstein was zeer reëel geweest. Natuurlijk vinden we het ook jammer dat we hierdoor een buur in nood niet kunnen helpen. Wellicht zijn er echter nog andere mogelijkheden om dit wel te doen, bijvoorbeeld door diensten in te besteden. We roepen het college op dit aanbod ook naar de gemeente Wijk bij Duurstede te doen.