VVD Statement bij Beleidsnota Bomen 2017-2020

In dit artikel kunt u het statement teruglezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat uitsprak tijdens de raadsvergadering van 19 september bij de behandeling van de Beleidsnota Bomen 2017-2020

Voorzitter,

Bomen groeien het beste als je ze met rust laat, hebben we gehoord tijdens het rondetafelgesprek. Maar Houten is een stadse omgeving en geen bos. Daarom is het goed dat in de Beleidsnota Bomen 2017 - 2020 omschreven staat hoe de gemeente Houten omgaat met het groen en dan met name met de bomen.

Houten staat bekend en wordt gewaardeerd door onze inwoners als een groene gemeente. Dat moet zo blijven!

Bomen geven echter soms ook overlast door de overmatige groei van het bladerdak of de wortels en het verliezen van een grote hoeveelheid bladeren, zaden of vruchten. Het uitgangspunt is dat bomen alleen gerooid worden bij aantoonbare, onvermijdelijke materiƫle schade en daar kan de VVD zich prima in vinden gezien het feit dat er in die gevallen herbeplanting tegenover staat. Wel willen we graag van de wethouder weten of het mogelijk is om, wanneer de overlast dusdanig groot is dat de bewoners van een straat het zelf niet meer kunnen opruimen, met deze inwoners in gesprek te gaan over een oplossing.