VVD Statement Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk

Onderstaand kunt u het statement lezen dat VVD raadslid Ruud Vis uitsprak in de Houtense gemeenteraadsvergadering van 10 oktober bij de behandeling van het raadsvoorstel Mobiliteitsvisie van het Eiland van Schalkwijk.

Voorzitter,

Het is belangrijk dat mensen zich gemakkelijk en op hun eigen gewenste manier goed en veilig kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. Dat wegen zo zijn ingericht dat ze niet frustreren. Niet voor recreanten, maar zeker ook niet voor huidige bewoners en ondernemers. Dat als we door continue monitoring zien dat er problemen zijn met betrekking tot de verkeersafwikkeling, we deze direct aanpakken. Dat als er géén problemen zijn, er ook geen enkele noodzaak is om op voorhand maatregelen te treffen.

Voorzitter de visie zoals deze nu voorligt, zou de indruk kunnen wekken dat alle opgenomen maatregelen vast in beton gegoten zijn. Gedurende de afgelopen weken is gebleken dat naast de ambitie die de visie uitdraagt, we deze visie toch echt moeten lezen als een set van integrale mogelijke maatregelen die dan ook pas worden ingezet als er concrete problemen voordoen. Waarbij de opmerking is gemaakt dat als problemen concreet worden aangepakt, dit uiteraard in overleg gebeurt met direct omwonenden. Daarnaast is het zo zijn dat de raad ook nog altijd in de gelegenheid is om een eindoordeel te vormen bij de verdere realisatie van deze visie.

Ik verneem graag van de wethouder hoe ik op dit moment pijler 4 van de visie moet interpreteren. Er staat nu in het raadsvoorstel ’het afsluiten van enkele wegen (oost-west) voor doorgaand auto - motorverkeer’. Er is middels het memo aangegeven dat maatregel vier uit de uitvoeringsambitie wordt hergeformuleerd naar ‘ toepassen van afsluitingen op het eiland ter voorkoming van doorgaand verkeer oost-west verkeer’ waarbij er ook nog staat dat er een studie volgt. Mag ik hieruit concluderen dat pijler 4 geen doel op zich is, en dat er middels een studie wordt gekeken of het afsluiten van enkele wegen in verhouding staat met de door sommige ervaren overlast van het doorgaande verkeer? Graag een verduidelijking van de wethouder hierop.

De recreatie-kansen die op het Eiland van Schalkwijk aanwezig zijn, kunnen we verzilveren als er goed nagedacht is over de mobiliteit van en naar maar zeker ook op het Eiland van Schalkwijk zelf. Ik vind het belangrijk dat bestaande ondernemers, en nieuwe initiatieven, worden gesterkt en niet belemmerd door de maatregelen uit de visie. Er dient dan ook een goede onderbouwing / afweging te liggen op het moment dat we over gaan tot de daadwerkelijk plan van uitvoering. Waarbij het wat mij betreft dus best mogelijk is dat met een juiste onderbouwing een nieuw initiatief ook in extra parkeervoorzieningen voorziet.

Voorzitter, laat deze mobiliteitsvisie net zo dynamisch blijven als de ontwikkelingen op het gebied van vervoer en verplaatsen. Blijf alert en flexibel in het nemen van de juiste maatregelen en betrek hierbij de juiste doelgroepen. De voorgestelde twee jaarlijkse evaluatie is daar een prima instrument voor.