Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 31 oktober over?

Dinsdag 31 oktober staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel kunt u lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Begroting 2018

De gemeenten zijn financieel in belangrijke mate afhankelijk van het Rijk (algemene uitkering) en hierdoor zeer gevoelig voor de conjunctuur van de economie. Door de economische groei gaat het dan ook weer goed met Houten. Maar ook doordat inwoners, bedrijven, organisaties en de gemeente zich de afgelopen jaren samen hebben ingespannen om de economische crisisjaren goed door te komen. De aantrekkende beweging op de woningmarkt is in Houten goed zichtbaar. De vraag naar (andere type) woningen neemt toe. De belangstelling voor (kleinschalige) nieuwbouwprojecten is onveranderd groot. Voor woningen die beschikbaar komen door transformatie van kantoren is veel belangstelling. Ook de arbeidsmarkt is in beweging. In de afgelopen maanden is het natuurlijk verloop, na jaren van stilstand, weer opgang gekomen. Gezien onze ambities voor 2018 willen wij vacatures zo snel mogelijk met de juiste kwaliteit weer invullen.

Zoals gezegd zijn de financiën van de gemeente zeer gevoelig voor de conjunctuur van de economie. Nu het dus weer goed gaat met de overheidsfinanciën stijgt ook de algemene uitkering weer. Dit werkt positief door in de begroting. Daarnaast is de omvangrijke ombuigingsagenda (vanaf 2010 ruim € 14 miljoen) nagenoeg helemaal gerealiseerd. Deze ombuigingsagenda is een belangrijk fundament om de meerjarenbegroting weer financieel op orde te krijgen. Ondersteund door de gunstige economische ontwikkeling is dit gelukt. We zijn er trots op nu een structureel sluitende begroting 2018-2021 te kunnen presenteren. Een begroting die, op basis van de huidige inzichten, in de komende jaren weer financieel ruimte biedt om investeringen te doen in onze gemeente én organisatie. De kabinetsformatie is bij het opstellen van deze begroting nog niet afgerond. De (financiële) effecten van het nieuwe kabinetsbeleid worden naar verwachting pas zichtbaar in de meicirculaire 2018. Het gevolg hiervan voor de meerjarenbegroting 2018-2021 is dus nog onzeker.

De raad en het college zijn het laatste jaar van deze bestuursperiode ingegaan. In deze bestuursperiode hebben we gewerkt aan de ambitie uit het collegeprogramma ‘Houten maken we samen’. In de periode 2014-2018 is veel gerealiseerd en in gang gezet. Hieronder volgen enkele concrete resultaten.

• Voor het sociaal domein geldt dat we er goed voor staan; we hebben taken overgenomen zonder dat daarbij grote problemen voor inwoners zijn ontstaan.
  • In de ruimtelijke agenda experimenteren we met een uitnodigende houding naar initiatiefnemers. We doen daar nu ervaring mee op, leren ervan en kunnen dit straks toepassen na de invoering van de Omgevingswet.
  • We hebben stappen gezet om Houten ook voor toekomstige generaties duurzaam woon- en leefbaar te houden.
  • We zijn actief in de regio; we behartigen de Houtense belangen in het netwerk U10 en zijn ook bezig om de kwaliteit van bestuur en organisatie voor de langere termijn te borgen.
  • We houden onze dienstverlening modern en van een hoog kwalitatief niveau. De nieuwe visie Communicatie en participatie 2017-2021 en het lopende programma Dienstverlening geven hiervoor de richting en kaders aan.
  • We hebben de afgelopen jaren een zorgvuldig financieel beleid gevoerd. Hie rdoor is de financiële huishouding weer op orde.
  • We liggen eveneens op koers voor wat betreft de in 2015 door de raad vastgestelde toekomstvisie Proeftuin Houten 2025.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Tweede Bestuursrapportage 2017

De economische groei houdt volgens het Centraal Planbureau (CPB) aan. Investeringen nemen fors toe, de woningmarkt is flink aangetrokken en de werkloosheid daalt. Ondanks de economische groei, dalen de rijksuitgaven in 2017 met name door lagere uitvoeringskosten bij departementen en het doorschuiven van investeringen bij infrastructurele werken. Dit heeft een negatief effect op de algemene uitkering. De negatieve effecten vanuit de septembercirculaire 2017 zijn verwerkt in de 2e bestuursrapportage 2017. Over de structurele effecten wordt de raad door middel van een collegebrief geïnformeerd. Dit gebeurt voorafgaand aan de behandeling van de begroting 2018.

Het gaat financieel weer goed met Houten, de meerjarenbegroting is structureel sluitend en de reserves hebben een solide omvang. Daarnaast is de ombuigingsagenda nagenoeg (circa 90%) gerealiseerd. De huisvesting van statushouders verloopt succesvol. De doorgeleiding, mede via de Houtense werktafel, naar werk vraagt tijd. Als gevolg van het bovenstaande stijgt het aantal bijstandsgerechtigden en is er een piek te zien in de uitkeringslasten. Zodra de uitstroom naar werk op gang komt, nemen de uitkeringslasten weer af.

Vanaf 2017 zijn er geen ‘hekken’ meer bij de budgetten voor het sociaal domein, eventuele tekorten worden verrekend via de bestemmingsreserve Transities in samenhang.

De prognose van het begrotingssaldo 2017 is op basis van de 2e bestuursrapportage 2017 € 1.033.000 positief (1e bestuursrapportage 2017: € 950.000 positief).

De prognose van het begrotingssaldo 2017 is inclusief een door de raad bij de begroting 2017 vastgestelde onttrekking aan de bestemmingsreserve economische crisis van € 1,42 miljoen. Deze onttrekking is conform het besluit van de raad om de jaarrekeningresultaten / begrotingssaldi 2013-2017 met elkaar te verrekenen via de bestemmingsreserve economische crisis. Het voornemen is om bij de jaarrekening 2017 een eventueel substantieel saldo bestemmingsreserve (minimaal € 200.000) teruggeven aan de inwoners van Houten. Het financieel effect van de 2e bestuursrapportage 2017 is € 83.000 positief.