Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 14 november over?

Dinsdag 14 november staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. Dit keer wordt het RTG op locatie gehouden in De Wiese in Schalkwijk. In dit artikel kunt u lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Uitnodigingskader zonnevelden

Zonnevelden zijn een nieuw fenomeen. Ze kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de energiedoelstellingen van de gemeente, maar schuren soms met andere belangen in het buitengebied. Daarom heeft de gemeente een Uitnodigingskader zonnevelden opgesteld dat enerzijds aangeeft waar zonnevelden kansrijk zijn en anderzijds randvoorwaarden aangeeft qua omvang en zichtbaarheid.

Op een kaart is per deelgebied aangegeven hoe en tot welk maximum er ruimte is voor zonnevelden. Daarmee biedt het uitnodigingskader duidelijkheid voor zowel initiatiefnemers als inwoners. Met een tijdelijk plafond voor de hele gemeente en per initiatief wordt een eventuele wildgroei van zonnevelden beperkt. Dit helpt om eerst te wennen aan zonnevelden als nieuw element in het landschap.

Om te voorkomen dat de nu (relatief) hoge leges voor zonnevelden een belemmering vormen voor daadwerkelijke realisatie, wordt per 2018 een apart legestarief voor grondgebonden zonnevelden opgenomen in de legesverordening.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raad voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Toekomst Fort Honswijk

Op 26 oktober 2016 heeft de gemeente Houten Fort Honswijk aangekocht van het Rijk. Zij deed dit omdat het Rijk op zoek was naar een nieuwe eigenaar en omdat zij geloof had (en heeft!) in een mooie en passende toekomst voor dit fort. Het fort is met het omliggende waterlinielandschap een icoon van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Nieuwe Hollandse Waterlinie, en daarmee ook Fort Honswijk, is aangewezen als grootste rijksmonument van Nederland en genomineerd als UNESCO Werelderfgoed. De tijd is aangebroken om deze parel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie een nieuwe functie te geven. Een functie die de UNESCO-nominatie voor de totale waterlinie versterkt. De invloed van de toekomst van dit grootste torenfort op de uitstraling van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en op de UNESCO-nominatie kan daarbij nauwelijks worden overschat.

Als trotse eigenaar heeft de gemeente eind 2016 een kwartiermaker aangetrokken en is gestart met het tot leven brengen van het ingeslapen en grotendeels overwoekerde fort. Vanuit het raadsbesluit van 20 september 2016 is gestart met de ontwikkeling van het fort volgens het door de raad vastgestelde concept “Te gast”. Er is veel werk verzet. Er zijn naoorlogse gebouwen gesloopt, achterstallig groenonderhoud heeft plaatsgevonden, twee naoorlogse gebouwen zijn in gebruik genomen door in totaal een viertal huurders en het publiek heeft tijdens diverse publieksactiviteiten de schoonheid van het fort kunnen beleven. Al deze werkzaamheden en activiteiten zorgden er ook voor dat het proces van teloorgang en kwaliteitsverlies van het rijksmonument een halt is toegeroepen. Ze hebben ook duidelijk gezorgd voor meer levendigheid op het fort.

Daarnaast is het afgelopen jaar benut om na te denken over de toekomst van het fort. Dit heeft geresulteerd in een Plan van Aanpak dat richting geeft aan de herontwikkeling van het fort. Het plan geeft inzicht in de richting die we op willen met het fort, welke randvoorwaarden er worden gesteld aan de herontwikkeling en welke stappen de komende jaren worden ondernomen. In het afgelopen jaar is ook, zoals omschreven in het raadsvoorstel over de aankoop van het fort, onderzocht welke rechtsvorm het best past bij de toekomst van het fort. Dit voorstel gaat over het plan van aanpak én over het voorstel om het fort over te dragen aan een op te richten stichting Fort Honswijk.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Regionale koers beschermd wonen en maatschappelijke opvang U16 gemeenten

Per 1 januari 2020 zal de taak van beschermd wonen en maatschappelijk opvang verder gedecentraliseerd worden van centrumgemeente Utrecht naar de regiogemeenten. In U16 verband is er met gemeenten en een groot aantal relevante partijen een regiovisie ontwikkeld die de basis vormt voor de verdere invulling van deze decentralisatie.

De U16 gemeenten willen de komende jaren een belangrijke stap zetten op het gebied van maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Kern van de verandering is dat beide veel meer lokaal 'in de wijk' wordt georganiseerd. Momenteel bevinden de meeste voorzieningen zich nog in stad Utrecht. Door ondersteuning, bescherming en behandeling zoveel mogelijk in de thuissituatie in te zetten, kunnen we beter inzetten op herstel. Kwetsbare inwoners kunnen zelfstandiger gaan wonen en meer deel uitmaken van de samenleving. Het visiedocument bevat een analyse van de huidige situatie (aantallen, budget en vormen), een visie op inhoudelijke ontwikkeling en samenwerking in de regio en een samenwerkingsagenda.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.