VVD Statement bij Uitnodigingskader Zonnevelden

Onderstaand kunt u het statement lezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema uitsprak bij de behandeling van het Uitnodigingskader Zonnevelden.

Ondernemers in het buitengebied van Houten hebben te kennen gegeven dat zij belangstelling hebben om zonneveldenaan te leggen op grond met een agrarische bestemming. Het raadsvoorstel geeft hier richting aan door kaders te stellen wat betreft de maximale oppervlakte, locatie, zichtbaarheid en inpassing in het landschap.

Het feit dat de opwekking van elektriciteit met zonlicht een van de minst effectieve manieren is van opwekken van elektriciteit en het feit dat de noodzakelijke opslag van elektriciteit ten tijde van piek productie nog steeds niet mogelijk is, zijn nu geen onderdeel van de discussie. Ook het feit dat een winstgevend businessplan alleen te bereiken is van wege door het rijk verstrekte subsidies, speelt in de discussie vandaag ook geen rol. De VVD vindt echter wel dat dit essentiële overwegingen zijn bij het al of niet kosten en energie efficiënt inzetten van zonne-energie als onderdeel van de energie transitie.

Terugkomend op het raadsvoorstel. De VVD juicht het toe dat inwoners en ondernemers zich inzetten voor het produceren van duurzame energie. De VVD vindt het raadsvoorstel evenwichtig uitgaande van de ontwikkeling van maximaal 100 hectaren zonnevelden in de komen 2 jaar. Op deze manier wordt ervaring opgedaan en kunnen de inwoners wennen aan zonnevelden in het buitengebied. Een gedegen evaluatie na 2 jaar is vanzelfsprekend.

Goed overleg met omwonenden en goede inpassing in het landschap zijn essentiële voorwaarden. Uiteraard moet er ook rekening gehouden worden met de geldende afspraken met betrekking tot de ontwikkeling van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, toeristische locaties en de weidevogelgebieden.

Zou de wethouder kunnen toelichten waarom hij voorstelt de leges te maximeren op € 100.000? Hiervan zullen alleen de grote investeerders profiteren. Waarom is er niet gekozen voor een algemene maximering van het leges percentage voor zonnevelden op een kostendekkend niveau? Waarbij ook de aanleg van kleine velden wordt gestimuleerd.

De VVD kijkt ook vooruit en voorziet een enorme afvalberg aan afgedankte zonnepanelen over 20 of 25 jaar. In de RTG heeft de wethouder al de toezegging gedaan hier aandacht aan te besteden in de vorm van een contract met de initiatiefnemers waarbij deze verantwoording nemen voor het duurzaam verwerken of laten verwerken van de zonnepanelen.

Concluderend: de VVD is positief over dit raadsvoorstel gezien het belang van het opwekken van duurzame energie en de mogelijkheden die geboden worden aan een nieuwebedrijfsactiviteit voor onze agrarische ondernemers.