Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 7 december over?

Donderdag 7 december staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel kunt u lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

Belastingverordeningen 2018

De belastingtarieven welke zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Wijziging van de tarieven is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Ook aanpassingen in wet- en regelgeving zijn reden om de belastingverordeningen aan te passen. Wanneer sprake is van dergelijke wijzigingen is daar rekening mee gehouden. De verordeningen zijn daardoor actueel en juridisch bindend. De raad heeft de wijziging van belastingverordeningen gerelateerd aan rechten gedelegeerd aan het college. Voor het overige ligt de bevoegdheid tot invoeren, wijzigen en/of afschaffen van een verordening expliciet bij de raad. Met deze verdeling in bevoegdheden is in dit voorstel rekening gehouden.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Beleid openbare laadinfrastructuur 2018-2020

In januari 2017 is een prognose gemaakt van de groei van elektrisch rijden in Houten. Uit deze prognose blijkt dat de groei van elektrisch rijden tot en met 2020 een behoefte creëert van 75 nieuwe openbare oplaadpunten in Houten. Op basis van deze prognose, ervaringen van de afgelopen jaren in Houten en elders is een ontwerpbeleid voor openbare oplaadpunten opgesteld. Hiermee kan de gemeente tot en met 2020 voorzien in de geprognotiseerde behoefte van 75 nieuwe oplaadpunten en stelt zij een laadpalennorm voor nieuwbouw. Onderdeel van het (ontwerp)beleid is een plankaart met de (globale) locaties voor de 75 nieuwe openbare laadpalen.

Het ontwerpbeleid en de plankaart zijn, samen met het ontwerpverkeersbesluit, getoetst bij de inwoners van Houten door middel van een zienswijzeprocedure. Circa 150 personen hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. De zienswijzen zijn gebundeld en van een reactie voorzien. Het beleidsstuk zelf is niet wezenlijk gewijzigd. De plankaart is wel gewijzigd.

Na vaststelling van het beleid, inclusief plankaart, door de raad worden de exacte locaties (parkeervakken) definitief aangewezen en gereserveerd via verkeersbesluiten. Dit is een collegebevoegdheid.

Verordening rekenkamercommissie gemeente Houten

Op grond van de Gemeentewet dient in iedere gemeente een rekenkamer of een rekenkamerfunctie (ook wel rekenkamercommissie genoemd) aanwezig te zijn. De huidig geledende verordening op de rekenkamercommissie is gebaseerd op een externe rekenkamercommissie en daarmee niet meer actueel.

Van de rekenkamercommissie die tot 1 november 2017 in functie was hebben twee van de drie leden hun vrijwillige ontslag aangekondigd. In het seniorenconvent is nagedacht over een alternatieve invulling van de rekenkamerfunctie door te kiezen voor een zogenaamd directeursmodel. Dit model zal gelden vanaf 1 januari 2018, voorlopig gedurende de periode van twee jaar. De nieuwe verordening is gebaseerd op een inrichting van de rekenkamercommissie volgens het directeursmodel. Deze nieuwe verordening dient vastgesteld te worden alvorens de werkzaamheden van de rekenkamercommissie volgens het directeursmodel kunnen aanvangen.

Toekomst Fort Honswijk

Op 26 oktober 2016 heeft de gemeente Houten Fort Honswijk aangekocht van het Rijk. Zij deed dit omdat het Rijk op zoek was naar een nieuwe eigenaar en omdat zij geloof had (en heeft!) in een mooie en passende toekomst voor dit fort. Het fort is met het omliggende waterlinielandschap een icoon van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De Nieuwe Hollandse Waterlinie, en daarmee ook Fort Honswijk, is aangewezen als grootste rijksmonument van Nederland en genomineerd als UNESCO Werelderfgoed. De tijd is aangebroken om deze parel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie een nieuwe functie te geven. Een functie die de UNESCO-nominatie voor de totale waterlinie versterkt. De invloed van de toekomst van dit grootste torenfort op de uitstraling van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en op de UNESCO-nominatie kan daarbij nauwelijks worden overschat.

Als trotse eigenaar heeft de gemeente eind 2016 een kwartiermaker aangetrokken en is gestart met het tot leven brengen van het ingeslapen en grotendeels overwoekerde fort. Vanuit het raadsbesluit van 20 september 2016 is gestart met de ontwikkeling van het fort volgens het door de raad vastgestelde concept “Te gast”. Er is veel werk verzet. Er zijn naoorlogse gebouwen gesloopt, achterstallig groenonderhoud heeft plaatsgevonden, twee naoorlogse gebouwen zijn in gebruik genomen door in totaal een viertal huurders en het publiek heeft tijdens diverse publieksactiviteiten de schoonheid van het fort kunnen beleven. Al deze werkzaamheden en activiteiten zorgden er ook voor dat het proces van teloorgang en kwaliteitsverlies van het rijksmonument een halt is toegeroepen. Ze hebben ook duidelijk gezorgd voor meer levendigheid op het fort.

Daarnaast is het afgelopen jaar benut om na te denken over de toekomst van het fort. Dit heeft geresulteerd in een Plan van Aanpak dat richting geeft aan de herontwikkeling van het fort. Het plan geeft inzicht in de richting die we op willen met het fort, welke randvoorwaarden er worden gesteld aan de herontwikkeling en welke stappen de komende jaren worden ondernomen. In het afgelopen jaar is ook, zoals omschreven in het raadsvoorstel over de aankoop van het fort, onderzocht welke rechtsvorm het best past bij de toekomst van het fort. Dit voorstel gaat over het plan van aanpak én over het voorstel om het fort over te dragen aan een op te richten stichting Fort Honswijk.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.