Rondvraag VVD over het dumpen van drugsafval

De laatste maanden verschijnen er regelmatig berichten van het dumpen van drugsafval in de provincies Gelderland en Utrecht. Er wordt daarbij gewezen op het verscherpt toezicht in Noord Brabant als aanleiding voor deze dumping in gebieden waar minder toezicht is.

De Houtense VVD fractie heeft daarom de volgende vragen aan de portefeuillehouder.

1. Is de portefeuillehouder bekend met de berichten over recente dumping van drugsafval in gebieden rond Houten zoals langs het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen en recent in Culemborg?
  2. Zo ja, heeft de portefeuillehouder naar aanleiding van deze dumpingen van drugsafval in de omgeving van Houten contact gezocht met omliggende gemeenten voor een gezamenlijke inventarisatie en aanpak?
  3. Heeft de portefeuillehouder naar aanleiding van deze dumpingen van drugsafval in de omgeving van Houten maateregelen genomen om dit zoveel mogelijk te voorkomen? Zo ja, welke maatregelen waren dat?
  4. Is de portefeuillehouder het met de VVD eens dat het risico van het dumpen van drugsafval in het buitengebied van Houten en de gevolgen voor de volksgezondheid en het milieu dusdanig groot zijn dat extra maatregelen gewenst zijn, zoals verhoogde surveillance op de wegen en op afgelegen locaties zoals het recreatie terrein Tull en ’t Waal waar al in 2015 een dumping plaatsvond?
  5. Is de portefeuillehouder het met de VVD eens dat via een voorlichtingscampagne de bewoners van het buitengebied maar ook de recreanten in het buitengebied gewezen zouden moeten worden op deze risico’s en de belangrijke rol die zij spelen bij het signaleren en rapporteren van verdachte situaties?

De VVD verneemt graag op korte termijn welke maatregelen het college gaat treffen om de dumping van drugsafval zoveel mogelijk te voorkomen en of er draaiboeken klaar liggen voor het snel en veilig verwijderen van drugafval mocht dumping toch hebben plaatsgevonden.