Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 9 januari over?

Dinsdag 9 januari staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel staat waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt. Vragen over de onderwerpen kunnen gesteld worden via fractie@vvd-houten.nl.

Ontwikkeling 8 woningen Kon. Julianastraat

Voor de realisatie van de 8 woningen aan de Kon. Julianastraat 16-18 is een ontwerp bestemmingsplan samengesteld dat 6 weken ter inzage gelegen heeft. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen bij de gemeente dus het bestemmingsplan kan ongewijzigd vastgesteld worden.

Het bestemmingsplan sluit aan op de plannen waar de raad in februari 2017 al mee heeft ingestemd. Het bestemmingsplan voorziet in hoofdzaak in bouwmogelijkheden voor 8 woningen en het beëindigen van het bedrijf Van den Berg Kunststoffen BV. De ontwikkeling vindt plaats op initiatief van Van den Berg en met hen is ook een zogenaamde anterieure overeenkomst gesloten waarin onder andere afspraken gemaakt zijn over planschade, exploitatie bijdragen en duurzaam bouwen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Woningbouw Tuurdijk 't Goy

Na jaren van gesprekken en onderhandelen met grondeigenaren, provincie en ontwikkelaars is er een doorbraak in de ontwikkeling van woningbouw aan de Tuurdijk in ’t Goy.

Het ”woningbehoefte- onderzoek Kleine kernen 2015” uit 2015 geeft aan dat er behoefte is aan nieuwbouwwoningen in de kleine kernen, waaronder 't Goy. Er moet vooral voor senioren en voor jonge gezinnen worden gebouwd. Zowel gemeente als bewoners onderkennen het belang van woningbouw voor de leefbaarheid van ’t Goy en het gebrek aan voortgang frustreerde alle betrokkenen.

De provincie heeft aangegeven dat de bouw van ongeveer 30 woningen tot 2025 in ’t Goy mogelijk is. Daarbij is afgesproken dat eerst de nieuwbouw aan de Tuurdijk wordt benut alvorens de bouw van woningen buiten het dorp en de zogenaamde rode contour aan de orde is. De bouw van de woningen aan de Tuurdijk maakt dus de bouw van de rest van de woningen op locaties rondom het dorp mogelijk.

Voor het project is een startnotitie opgesteld. Als deze door de gemeenteraad is vastgesteld, kan het ontwikkelproces van start. De ontwikkelingslocatie Tuurdijk heeft een fors grondexploitatietekort. Alleen als de gemeente de grond verwerft en het tekort voor haar rekening neemt zal woningbouw tot stand komen. De provincie is bereid een deel van het tekort op zich te nemen. Voor de twee grondverwervingen zijn grondaankoopovereenkomsten opgesteld en door de betrokken eigenaren ondertekend. Beide eigenaren hebben een bedrijf op de locatie dat na de aankoop van de gronden wordt beëindigd.

Als Houtense VVD hebben wij ons al jarenlang hard gemaakt voor woningbouw in 't Goy. Hier was toestemming van de provincie voor nodig; door onze VVD collega's in Provinciale Staten te overtuigen van de noodzaak is het uiteindelijk gelukt! We zijn erg blij dat de woningbouw nu definitief doorgaat en dichterbij komt!

Participatie- en inspraakverordening

De gemeente Houten vindt burgerparticipatie belangrijk. Waar mogelijk wordt hiertoe dan ook al vele jaren de mogelijkheid geboden geboden in de verschillende fases die voorafgaan aan besluitvorming. Dit gebeurt op basis van de Communicatie- en participatievisie.

Naast de mogelijkheid van participatie bestaat de mogelijkheid van inspraak. Inspraak wordt via een meer formele procedure verleend en vindt plaats aan het eind van een proces dat tot besluitvorming door college of raad leidt. Op grond van de Gemeentewet moet inspraak in een verordening worden geregeld. Inspraak en participatie worden nu in één verordening bijeen gebracht. Uitgangspunt is dat participatie plaatsvindt en alleen waar nodig of wettelijk verplicht ook nog inspraak.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Uitvoering beschut werk 2018

Vanaf 1 januari 2017 is mogelijkheid voor gemeenten om beschut werk aan te bieden omgezet in een verplichting. Bij beschut werk gaat het om mensen die door hun beperking zoveel begeleiding of aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat van een reguliere werkgever niet verwacht mag worden dat hij deze, zonder meer,in dienst neemt.

Uiteraard willen we ondersteuning bieden. Dit ligt in lijn met de reeds vastgestelde uitgangspunten in het visiedocument Lekstroom werkt 2020, het programma Sociale Kracht 2017-2020 en het Lokale actieplan Houtense werktafel 2017-2018.

In 2017 is met de raad een aantal voorlopige uitgangspunten vastgelegd (tot eind 2017). Bij de vaststelling van de uitgangspunten voor de korte termijn was de verwachting dat hierover eind 2017 meer en voldoende duidelijkheid zou bestaan. Dat is door de langdurige kabinetsformatie en de ontwikkelingen in de regio helaas nog niet het geval.

Omdat op landelijk niveau als uitwerking van het nieuwe regeerakkoord, nog een aantal cruciale zaken met betrekking tot de invulling van beschut werk spelen wordt nu voorgesteld de tijdelijke afspraken voor 2017 ook voor 2018 van toepassing te verklaren. Daarbij wordt deze doelgroep uiteraard bediend, maar ontstaat ruimte om de nadere invulling af te wachten en later in ons lokale beleid mee te nemen. Om die reden zal dit onderwerp ook onderdeel uitmaken van het overdrachtsdocument en zijn de definitieve afspraken voor rekening van het nieuwe college.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Vaststellen Erfgoedverordening

Op 1 juli 2016 trad de Erfgoedwet in werking. Deze wet vervangt en integreert verschillende wettelijke regelingen op het gebied van cultureel erfgoed. Naast de Erfgoedwet wordt besluitvorming over cultureel erfgoed in de fysieke leefomgeving op termijn geregeld via de Omgevingswet.

De Erfgoedwet loopt vooruit op de invoering van de Omgevingswet. Dat gebeurt door overgangsrecht als gevolg waarvan delen van de Monumentenwet 1988 van kracht blijven tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Een nieuwe Erfgoedverordening is nodig om weer aan te sluiten bij de huidige wettelijke- en beleidskaders van het Rijk. Het betreft een technische, beleidsneutrale omzetting van de bestaande Monumentenverordening naar de Erfgoedverordening. Uitgangspunt is en blijft het gemeentelijke beleid zoals opgenomen in de nota Gekoesterd Erfgoed 2004 en Archeologiebeleid 2007.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Robert Paling. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.